Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

emiliau
MEDLEM

Kundfordring

Jag har en faktura som låg kvar sen förra året, så den är nu mera en kundfordring. Den betalades i januari, hur ska jag bokföra det så att kundfordringen försvinner?

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Inbetalningen som kom ska du matcha mot kundfakturan. Om du använder eEkonomi gör du detta under Kassa- och Bankhändelser. Du kan också boka inbetalningen direkt från fakturan. 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Emiliau!

Jag hoppar bara in tråden då det verkar som att du har Visma eEkonomi Bokföring. I den varianten av Visma eEkonomi finns det ingen funktion för att skapa kundfakturor, så jag antar att du har gjort dina kundfakturor som verifikationer under Bokföring - Verifikationer?

I sådana fall så antar jag att fakturan bokfördes som en intäkt samt kundfordran i bokslutet förra året, dvs mot 1510 i debet och mot ett 3XXX konto i kredit och eventuell moms. Då bokför du nu bort kundfordran när du nu fått betalt, dvs mot 1510 i kredit och mot 1930 debet. 

Om du jobbar i en annan variant än Bokföring så stämmer AnnicaLs förslag utmärkt, så då är det bara att följa hennes råd.
Ha det fint!

Josefine