Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sommarlov
MEDLEM

Kundförlust

Hej,

Jag har en konstaterad kundförlust, kunden har gjort konkurs och det finns inga pengar att få.

Nu är det dags för moms den 12:e feb och jag skulle behöva få ordning på detta i denna moms, jag har moms varje kvartal  När jag har läst på om detta står det att man ska lägga momskod 05 på konto 6351, sen stod det på ngt annat ställe att momskoden måste den automatiska ska stängas av då, frågan är om jag blandar ihop allt och krånglar till det.

Kan jag lägga momskod 05 på 6351 och sen gå via försäljning-kundfakturor-åtgärder-registrera kundförlust och sen ta det den vägen, blir allt ok då när jag gör momsrapporten för okt-dec 2024?

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Konto 6351 skalll som standard vara inställt med momskod 05 (25%). är det inte det i ditt system så skall du ändra på kontots inställning och lägga dit den momskoden. 

Kontot skall se ut på detta sätt.

/Joachim

Hej,

Så om jag lägger den koden som inte ligger i mitt system, där står nu ej momskod, sen göra så med fakturorna, då blir momsrapporten rätt?

/Åsa

Hej

precis justerar du kontot och bokför dem som konstaterade kundförluster sedan så kommer momsrapporten uppdateras korrekt.

/Joachim

Hej,

När jag gör detta genom kundfakturor-åtgärder-konstaterad förlust, så kommer det upp en ruta där man ska lägga datum, eftersom detta skedde under okt-dec, kan jag då lägga 241231?

//Åsa

Hej

Det blir perfekt med 2024-12-31. Man brukar lägga detta som en bokslutspost i bokslutet på just det datumet.

/Joachim

Hej,

Nu har jag gjort dessa konstaterade förluster, då ska jag sen göra momsrapporten så får ju avvikande verifikationer på dessa fakturor, hur gör man då, väljer jag då att kontrollera så är det avvikande belopp på dessa konstaterade kundförlusterna, hur gör man då, är det ändå ok att skicka in momsrapporten eller måste man redigera dessa?

//Åsa