Hej!
Jag har en enskild firma som gick med förlust förra året. Jag satt och fyllde i allt i programmet för att deklarera och fick kvarskatt.
Känns ju jättekonstigt att jag ska få kvarskatt när jag inte gjort någon vinst?
Förra året blev också ett förlustår men då flöt deklarationen på fint utan någon kvarskatt. Så jag måste ju ha gjort något tokigt. Förstår bara inte vad? 😬
Någon som kan hjälpa mig? 😅
Mvh,
Alexandra
Hej
Verksamheten i din Enskilda firma deklareras via en NE-bilaga till din personliga Inkomstdeklaration 1. Kvarskatten kommer i ditt fall från andra inkomster (t ex lön) och skatteavdrag och har då resulterat i kvarskatt.
Du bör dock kontrollera möjligheten att utnyttja underskottet i EF som ett allmänt avdrag i A-skatteverksamheten och reducera kvarskatten.
För att hjälpa dig behöver man nog se dina förtryckta grunduppgifter. Du får gärna skicka en kopia på deklarationen till casperkonig@gmail.com så hjälper jag dig.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Det finns olika saker som genererar skatt även om man har ett negativt resultat utöver det som @Roffakab nämner i sitt svar
1. Tjänstepensionsförsäkring i den enskilda firman, löneskatt ska betalas.
2. Har du ISK-konto? Schablonintäkter ger skattekostnad
3. Äger du en fastighet? Fastighetsavgiften/-skatten ska betalas.
4. Har du sålt värdepapper eller fått utdelning på värdepapper som inte är registrerade på ett ISK-konto?
//Carina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.