Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fredde_54
MEDLEM

Kvitto/faktura

Hej,

 

Jag köpte en dockningsstation och en datorskärm från Danmark. Jag betalade med kort. Summan var på 6023kr. Men jag fick en kreditnotering för att dem tog bort den danska momsen så dem gjorde en kreditnotering på hela summan och gjorde en ny faktura/kvitto på den nya summan 4818,4kr. Jag har 2st bankhändelser (jag har bankkoppling) en på 6023kr och en på det som jag då fick tillbaka 1204,60kr. 

Alltså:

Originalfaktura: 6023kr

Kreditnotering: hela summan

Ny faktura: 4818,4kr

 

2st bankhändelser: 

Det jag först betalade: 6023kr

Det jag fick tillbaka: 1204,60

 

Det ser ut som en faktura men i mailet där fakturorna/kvittona finns står det såhär: 

''Om du betalt med kort, Klarna eller Swish är detta endast ett köpbevis / kvitto.''

 

Hur ska jag bokföra detta. Kan jag bokföra det som inköp mot kvitto?

 

Hur lägger jag nu in med omvänd moms osv?

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du matchar båda händelserna under kassa och bankhändelser som ett övrigt uttag > egen kontering efter det så väljer du att bokföra dessa mot samma konto och med samma momskod så totalbeloppet av dessa två händelser blir det korrekta. Bifogar två bilder på hur det skall se ut.


 



Ha en fortsatt fin dag
Joachim


 

fredde_54
MEDLEM

Hur gör jag med bildunderlaget? Jag har ju fått 3st fakturor/kvitton. Vilken ska med på vilken kontering? Eller det behövs inte?

Hej @fredde_54 

 

När du har bokfört dina verifikationer enligt Joachims instruktioner kan du koppla dina bildunderlag till den specifika verifikationen. Det vill säga, kvittot som hör till verifikationen du har bokfört.

 

Du går in på verifikationen och klickar sedan på höger sida “koppla bild” för att koppla. På så sätt länkar du kvittot som du har lagt in som bildunderlag till den specifika verifikationen. Bifogar en länk till programhjälpen Koppla underlag som jag hoppas och tror ska kunna hjälpa dig.

 

Ha en fin dag

/Tinna
 

 

fredde_54
MEDLEM

Okej. Men till Joacims andra bild har jag ingen faktura/kvitto. Det är mellanskillnaden jag fick tillbaka. Vad lägger jag in där? Se min första kommentar om vilka kvitton jag har.

Hej

Om de 6 023 kr avser tre olika betalningar så bokför du dessa var för sig enligt bild nummer 1. Är det tre kvitton till en totalsumma som är betald så skall alla tre kvittona in som underlag till bild 1.

Återbetalningen du fått kan du skriva ut insättningsuppgiften från banken och sedan hänvisa till de tre kvittona som kostnaden är bokförd på (Du skriver för hand vilka verifiaktiionsnummer som kostnaderna finns på och vad återbetalningen avser) och använda som underlag till den konteringen.

Önskar dig en fin dag
Joachim

fredde_54
MEDLEM

Menar du att jag ska skriva på ett vanligt papper med bläckpenna som jag sedan fotar och lägger in? 

Hej

Jag mernar att du skriver ut insättningsuppgiftern från internetbanken och sedan gör en anteckning på den utskriften om vad insättingen avser. Exempelvis att du skriver att det är återbetald moms från verifikationen som de 6 023 kr bokfördes på.
/Joachim

fredde_54
MEDLEM

De kontona som du skrev i bild två, använder man dem när det är från vilket annat land som helst?

Hej

Bild två gäller när du gör inköp av varor från länder som tillhör EU.

När man köper in varor från länder utanför EU bokförs inköpet helt utan moms. Den omvänd momsen redovisas då senare när man får underlaget från fraktbolaget eller tullverket. 

Köper man in tjänster så redovisar men omvänd skattskyldighet direkt oavsett om inköpet görs från ett land inom eller utanför Eu.
eEkonomi har ett antal olika momskoder för detta. De är namnsatta så man lätt skall kunna se att man valt rätt momskod. 
Då vi i Sverige enbart har momssatserna 25,12 och 6% så utgår man från vad varan eller tjänsten har för moms i Sverige när man bokför.
Även om det kan stå en helt annan momssats på fakturan från utlandet.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim