Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Quizaw
MEDLEM

Lagerbolag och uppstart - AKTIEKAPITAL

Hej!

Har en kund som köpt ett lagerbolag under tidigt 2024, som sedan inte hade bankkonto fram till december månad pga bankerna och deras strul. Han ägde bolaget fram till hösten 2024 då han gav bolaget till sin bror, som sedan startade upp en verksamhet och fick bankkonto i december. Problemet ligger i att han fick ett bankkonto, startade upp sin verksamhet och har kört på. Då dem inte har större koll har dem bara kört på och nu har jag fått allt som är sent och inte sent från december 2024 som ska deklareras och bokföras fram tills nutid.

Hur fungerar det med aktiekapitalet som ska bokföras på 25000? Det finns ingen specifik inbetalning för aktiekapitalet under 2024, utan dem fick bankkonto så pass mycket senare...

När dem köpte bolaget tidigt 2024 så ordnade dem aldrig med likvidintyg eller bankkonto då dem inte lyckades öppna ett under en period och sen gav upp tills brodern ville satsa på företagandet...

Hur gör man i denna sitsen? Kan dem betala in 25000kr för aktiekapitalet, kan dem nyttja apportegendom i efterhand eller hur gör man? 

Allt känns märkligt.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vid köp av ett lagerbolag brukar det finnas med ett antal färdiga verifikationer. Där brtukar det vara med en verifikation som avser aktiekapitalet.

Detta skall bokföras upp på bolagets första dag i räkenskapsåret. Jag förmodar att de satt av detta på något privat bankkonto under tiden så om det inte fanns färdiga verifikationer från lagerbolagsinköpet så kan aktiekapitalet bokföras upp på följande sätt.

1970 Övriga bankkonton debet 25 000
2081 Aktiekapital Kredit 25 000

Frågan om apportegendomarna vågar jag inte ge mig in på. Ligger utanför det jag kan eller hittar någon tydlig information om så den frågan får jag hänvisa till en konsult eller revisor med kunskap i ämnet.

/Joachim