Hej!
Ska hjälpa min klient att starta upp ett nytt AB till sin verksamhet (min första gång) och registrerade mig via Jurio och betalade in avgifterna som krävdes.
Lagerbolag - 1749:-
Avgift Bolagsverket - nyregistrering (momsbelagd) - 1900:-
Avgift Bolagsverket - ombildning - 1400:-
Moms - 912,25:-
Fakturan är lagd på mig då jag registrerat mig där och förmodligen kommer starta upp fler AB åt mina kunder.
Bolagsverkets avgifter bör vara externa avdragsgilla kostnader som jag förstått det enligt ett Vismainlägg, men hur konterar jag "lagerbolag" som är deras avgift för att dem tillhandhåller ett lagerbolag?
Saxat från Visma: "Grundregeln är alltid att ett företag endast får avdrag för kostnader som läggs ner för att företaget ska få inkomster. Den avdragsgilla utgiften ska alltså ha en direkt relation till verksamheten i företaget och vara förenlig med företagets verksamhet. Vad som anses vara avdragsgillt i verksamheten och hur stora belopp det rör sig om, avgörs alltid av Skatteverket."
- Då jag tjänar pengar på tiden jag lägger ner för att jag gör jobbet åt min kund bör det räknas?
Tack på förhand!
Hej
När det gäller kostnaderna som betalas till bolagsverket så är allt som berör ändringar i befintliga bolag avdragsgilla. Så lagerbolag om ombildningskostnaden är avdragsgilla men inte kostnaden för nyregistreringen.
Anledningen till att kosntaden för lagerbolag är avdragsgill beror på att man köper ett befintligt bolag och ändrar i det.
"Kostnader för att bilda ett nytt bolag är stiftarens kostnad. Därför är registreringskostnaden för att bilda bolaget samt arvodet till den som hjälper dig med starten inte avdragsgill.
Kostnader som uppstår innan bolagets start är inte heller avdragsgill i det nya bolaget. Endast kostnader för ändring i befintligt bolag är avdragsgill."
Texten ovan är tagen från denna sida.
Kostnaden för lagerbolaget skall normalt sett bokföras upp enligt följande.
Om det är lagerbolaget som skall ta upp kostnaderna så bör själva köpet bokföras mot ett 13XX konto för det köpande bolaget, och för lagerbolaget mot ett 23XX konto för själva skulden och mot 6991/6992 beroende på vilka kostnader som är avdragsgilla och inte.
Jag tolkar dock frågan som att det är du och inte själva aktiebolaget som skall startas som skall bokföra upp det som en kostnad nu. Då skulle jag säga att det istället bör bokföras som en fordran på företaget som skall startas och att du sedan bör fakturera företaget för dessa kostnader.
Sedan blir det ett avtal mellan dig och företagets ägare om du skall faktuerar dem för de faktiska kosntaderna eller om du tar en högre kosntad för detta.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.