Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SA1234
MEDLEM

Lägga upp kontonummer förseningsersättning

Jag vill börja ta ut förseningsersättning om 450 kr av kunder som ständigt är försenade med sin betalningar. Hur går jag tillväga?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns en del regler som styr detta så tänker att jag tar upp dessa först.

Om frågan gäller privatpersoner så är reglerna att första påminnelsen max får ha 60 kr i påmminnelseavgift. Skall man ta ut en högre avgift så är det ett inkassokrav men även där är det styrt med ett maxbelopp på 180 kr. Efter det få man kontakta kronofogdemyndigheten för vidare hantering.

 

eEkonomi har en påminnelsefunktion inbyggd där maxbeloppet på 60 kr kommer läggas på påminnelsen.

Skickas påminnelsen till ett företag så har man rätt att ta ut en förseningsavgift på 450 kr. Väljer man att skicka en föreseningsavgift på 450 kr så kan du inte också kräva kunden på påminnelseavgift, inkassokostnad eller avgift för upprättande av amorteringsplan. Vilket kan vara bra att känna till.

Enklaste sättet att hantera en förseningsavgift på är att du ändrar beloppet för påminnelseavgift under Inställningar > Företagsinställningar > Faktureringsuppgifter. Tänk på att summan behöver justeras beroende på om du skickar den till ett företag eller en privatperson.

 

När summan för påminnelseavgift är ändrad kan du sedan använda den inbyggda påminnelsefuntionen i eEkonomi.

Skicka Betalningspåminnelse

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim


 

SA1234
MEDLEM

Hej Joachim, Tack för ditt svar. Glömde skriva att vi jobbar i Visma Administration 500, även där finns en påminnelsefunktion. Jag hoppas att jag kan göra nedanstående justeringar även på Administration 500.

Hej @SA1234 

 

Tack för ditt förtydligande. I programhjälpens avsnitt Förseningsavgift kan du läsa om hur hanteringen ser ut i Visma Administration 500. Har du några ytterligare frågor eller funderingar är det bara att höra av sig igen så hjälps vi åt. 

 

Ha en fin dag.

/Tinna