Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia_
UTFORSKARE

Låna ut pengar till eget AB

Hej!

Det här är inte en direkt bokföringsfråga, men det brukar ju vara många kloka folk som kan hjälpa till här så jag prövar:
 
Jag har lånat ut 100 000 till mitt AB. Villkoren för lånet är:
  • 5 % ränta
  • Räntor skall betalas årligen om ekonomin så tillåter
  • Oavsett, så skall hela lånet inklusive räntor återbetalas 1 januari 2030.
Men nu slog det mig att detta fort kan bli väldigt olagligt. 
  1. Ponera att AB inte kan betala räntorna ett år så lånet ökar till 105 000. Då lånet ökat så har vinsten i AB minskat motsvarande och därmed vinstskatten.
  2. Jag som privatperson har fått en fodring på 105 000 istället för 100 000. Men som jag förstår det så beskattas du inte som privatperson förrän du realiserar vinsten, vilket du ju inte kommer göra förrän AB måste lösa in lånet.
Så om detta resonemang stämmer så kan man ju som privatperson låna ut med till exempel 25 % ränta med ett krav om inlösning av lånet om 100 år. Då har man i princip skapat en situation där man aldrig betalar vinstskatt i AB. Ergo, måste detta vara olagligt eller så brister logiken någonstans.
1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Man får inte låna ut pengar till sitt aktiebolag till vilken ränta man vill utan räntan måste vara marknadsmässig.

"Det är inte heller tillåtet att ta ut för hög ränta på pengarna man lånar ut till sitt företag. Ett krav är att räntan är marknadsmässig. Således bör man ta en räntesats i paritet med räntan som en bank hade erbjudit. I dagens läge rör det sig om runt 4-8% i ränta."

Tar man ut en högre ränta så anser skattverket överräntan som en förtäckt utdelning vilket då blir olagligt.

Hoppas det var svar på din frågeställning.
/Joachim