Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flexon
UTFORSKARE

Laptop + bildskärmar, förbrukningsinventarier?

Hej,

 

Jag har nyligen blivit IT-konsult genom eget AB och funderar på hur man ska tänka kring inköp av laptop och eventuella bildskärmar samt avskrivning.

 

- Om man köper in en laptop som kostar under ett halvt prisbasbelopp får man ju kostnadsföra det direkt som en förbrukningsinventarie. Men om man köper in säg 3 extra bildskärmar till den samtidigt och det går över ett halvt PBB så antar jag att man måste skriva av det på mer än 3 år då eftersom bildskärmarna funktionsmässigt inte fungerar utan laptopen även om laptopen i sig fungerar som en egen enhet? Är det rätt tänkt?

 

- Om bildskärmarna och laptopen ska räknas ihop hur blir det då om man skulle köpa laptopen först och den kostar strax under ett halvt PBB, bokför den som förbrukningsinventarie och sen efter några månader köper till extra utrustning så som laptopdocka och fler bildskärmar till den? Har man gjort fel från början då eller ska man bokföra om det som en inventarie man skriver av när man då köper till grejer?

 

- En tredje fundering som egentligen inte är en bokföringsfråga men visst är det väl OK att man köper in bildskärmar i aktiebolaget (utan att skatta extra) även fast man bara har hemmakontor och ingen egen lokal? Det räknas väl inte på samma sätt som kontorsmöbler?

 

 

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om inköpen sker i något så när anslutning till varandra så kan det anses som ett inköp av en enhet/ inventarie och man kan lägga den totala kostnaden på ett inventarie konto 1251 datorer. Om du däremot skulle köpa in datorn i juli och skärmarna senare i t ex oktober så räknas det inte som en enhet och skall inte bokföras på konto 1251 utan som förbrukningsinventarier.

Avskrivningar på datorer görs på 3 år då det är den uppskattade livslängden på en dator. 

Tänk även på att om det bokförs upp som inventarier som skall skrivas av att du även lägger upp det som en anläggningstillgång. I eEkonomi gör man detta under Bokföring > Anläggningstillgångar.

Det är ok att köpa in bildskärmar till företaget även om man har ett hemmakontor. Det enda som krävs är att behovet skall finnas.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim