Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nathalie2
MEDLEM

Leasing Truck 3,5ton+

Hej, 

Jag behöver er hjälp hur jag ska redovisa..

 

Jag vill lägga in fakturan enligt faktureringsmetoden.

 

Företaget har gjort en direkt betalning på första leasingavgiften på 124 784kr + moms 31196kr =155 980kr

-Jag vill lägga till att det ej inkommit någon första leasing faktura ännu. Utan har bara fått fakturan från bilfirman som ni kan se under bild 2, och leasingavtalet från banken som ser ut enligt bild 1.

 

 

Bild 1: Visar hur det ser ut på leasingavtalet.

Nathalie2_0-1662558081770.png

Bild 2: Visar hur fakturan ser ut från bilfirman. (Jag tror dom skrivit fel där det står "summa" och att totalen egentligen borde stå där på 779 900kr). 

 

Nathalie2_1-1662558172059.png

 

-Hur hade ni bokfört?

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

För att kunna ge ett bra svar tror jag att man måste veta till vem ni betalat 155 980 kr. Till bilfirman eller leasegivaren?

 

På bilfirmans faktura är ju 155 980 kr ingående moms men du nämner att beloppet är en första leasingavgift trots att ni inte fått någon faktura.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Nathalie2
MEDLEM

Hej RoffaK!

 

Till bilfirman är det betalt. Har då betalat den summan som står som första leasingavgift (124 784kr + moms = 155980kr) på leasingavtalet som du ser under bild 1.

 

 

Hej

 

I så fall skulle jag snarare tro att det är ingående moms på inköpet som du betalt till bilfirman och som då ska konteras 2641.

 

Första leasingavgiften blir då en senare fråga när du får en faktura/avi från banken med nettokostnaden som bas.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Skickar en del fakturor som går via leasing, så här brukar det vara för mig:

Momsen på den första förhöjda leasingavgiften brukar komma på första fakturan från leasingbolaget. De 155980 kr som du betalat till bilfirman bokför du som förskottsbetalning (hela summan, ingen moms)

På första fakturan från leasingbolaget kommer det stå förhöjd leasingavgift 124784 kr, momsen ingår i den totala momsen för hela fakturan. Det kommer också vara ett avdrag på de inbetalda 155980 kr. Nu bokar du 124784 som leasingkostnad (tänk på att denna ska periodiseras över hela leasingperioden)  och den ingående momsen. 155980 kr krediterar du på kontot för förskottsbetalningen som då blir 0 kr.

 

 

Tack Thomas, det var liknande svar jag väntade mig. Nu bokförde jag in summan som en vanlig verifikation:

1930 K 155980

1480 D 155980

När jag får fakturan från leasingbolaget gör jag en justering på konto 1480, men vilket motkonto använder jag då? 1720 eller 5615?

Hej!

 

Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Den första förhöjda leasingavgiften skall periodiseras och man bokför därmed upp den mot konto 1720. Hur man sedan hanterar periodiseringen kan du läsa om här.

Ha det fint!

 

Josefine