Hej!
Jag är nybörjare med bokföring. Så ber om ursäkt om det låter dumt!
Jag har nyligen startat ett AB och tagit över leasing för en personbil från ett annat företag och fått första faktura för leasing.
Fakturan ser som följande:
Hyra 20210201 - 20210228: 3137,00 kr
Överlåtelseavgift Leasing: 3000,00 kr
Administrationsavgift: 55,00 kr
Moms 25%: 1548,00 kr
Öresavrundning: 0,00 kr
Total denna faktura: 7740,00
Hur ska jag bokföra denna faktura? Ska jag dra av halva momsen på hela beloppet (i.e. 774 kr) som ingående moms, och resten (i.e. 6966 kr) som leasingkostnad?
Mycket tacksamt om någon kan visa en exempel med alla kontonr. Använder Visma eEkonomi.
Mvh
/B
Löst! Gå till lösning.
Överlåtelseavgiften är ju ingen leasing så det bör du lyfta hela momsen på och bokföra som typ övrig avdragsgill kostnad 6991 typ.
Bara så att jag har förstått rätt. Jag bokar ovanstående faktura så här:
2440 - Leverantörsskulder: -7440,00 kr
2641 - Debiterad ingående moms: 1149,00 kr (i.e. halva momsen på leasing 399 + hela momsen på överlåtelseavgift 750)
5615 - Leasing av personbilar: 3591,00 kr (3127 + 55 + halva momsen på leasing 399)
6991 - Övriga externa kostnader, avdragsgilla: 3000,00 kr
Ser det ut rätt?
Hej!
Jag har kikat lite på detta och ditt exempel ser ut att stämma. 🙂
Eftersom halva momsen på den månatliga leasingavgiften får lyftas och hela momsen på överlåtelseavgiften får lyftas så kan du följa din kontering.
Ha en fin dag!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.