Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Leverantör betelade tillbaka dubbelt belopp vid återbetalning

Hejsan,

 

Jag returnerade varor till en leverantör och fick beloppet insatt på mitt konto samt en kreditnota. Denna bankhändelse har jag matchat och bokfört enligt konstens alla regler (fick hjälp här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Fatt-tillbaka-pengar-fran-leverantor-bokfora-kredi...)

 

Däremot verkar leverantören ha betalat tillbaka pengarna två gånger. Jag hörde av mig till dem när misstaget upptäcktes och de sa att de skulle återkomma men har inte gjort det.

 

Screenshot 2023-09-26 at 12.03.08.png

 

Den ena inbetalningen bokfördes ju genom att matcha med kreditnotan, men jag har alltså kvar en omatchad bankhändelse utan något underlag:

 

Screenshot 2023-09-26 at 12.05.38.png

 

Hur tycker ni att jag ska gå till väga?

 

Mvh,
David

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

En av inbetalingarna (Den rätta kan vi kalla den) hanterar du genom att matcha mot den kreditnota du fått och registrerat i eEkonomi.

Den andra inbetalningen rekommenderar jag att du lägger på konto 2448 Ej reskontraförda leverantörskulder så länge.

Skulle vända mig till leverantören på nytt och höra hur ni skall hantera denna händelse. Om du skall återbetala den eller om du skall dra av den från en eventuell kommande faktura.

Skall du återbetala summan så bokför du återbetalningen mot konto 2448 när återbetalningen görs.

Skall det dras av från en kommande faktura så gör man även då en bokföring av summan mot 2448. Dock så kommer den konteringen bestå av fler konton.
Tänker att jag visar med ett exempel på en fakturan på 1 000 kr där de 398,79 kr skall dras av.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

David Samuelson
UTFORSKARE

Vad grym du är Joachim, tack ditt svar! Jag har betalat tillbaka beloppet till leverantören och kommer därefter att boka den bankhändelsen så som du nämner.