Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jjulia
UTFORSKARE

Leverantör från EU

Hur bokförar man betald faktura i euro från leverantören från EU-land för forbrukningsmaterial (livsmedel)? Inga moms finns i faktura.
Ska det vara genom
1. Inköp - leverantörsfakturor med 2440 och 4057 inköp varor 12%EG? eller 5460 forbrukningsmaterial? Jag vet inte vilken kategori. Och ska jag lämna det i euro eller växla till SEK i detta fall?

eller

2. Kassa och bankhändelser-matcha-inköp mot kvitto-forbrukningsmaterial (1930, 5460, 2641 - dessa står automatiskt) och det automatiskt växlades till SEK.

Tack så mycket på förhand!!

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du skall alltid bokföra i SEK enligt bokföringslagen, så länge du inte har ett speciellt tillstånd att upprätta din bokföring i en annan valuta. Så länge fakturan inte har någon moms och de angett att det är reverse charge eller liknande så skall du bokföra det som ett inköp inom EU och därmed mot tex 4057 som du föreslår. Här är det viktigt att du också väljer momskoden som gäller för fiktiv moms så att du redovisar omvänd moms på verifikationen. Här kan du läsa om hur du bokför inköp inom EU korrekt med korrekta momskoder.

 

Om fråga nr 2 handlar om det är rätt att det växlas till SEK så är svaret ja. Annars får du gärna förtydliga vad du menar med denna frågan och vad du vill ha hjälp med. 

 

Ha en fin helg.

Josefine

Jjulia
UTFORSKARE

Tack så mycket, Josefine! Jag forstår om valutan. 

 

Ville bara förklara lite till. Vad om fakturan inte har någon moms och de ange ingenting om momsen i fakturan (inte att det är reverse charge eller liknande), bara ett skattepliktigt belopp som motsvarar den totala summan utan extra avgifter. Inget annat. Betyder det i så fall att företaget sköter momsen själv och att jag inte behöver ange moms i min bokföring? Eller registrerar jag fortfarande moms i min bokföring? (och jag vet inte om det är samma moms för livsmedel som i sverige 12% eller inte)


Den andra frågan handlade om att:  är det lättare/rättare att boka denna typ av köp i sektionen  /Inköp - leverantörsfakturor/   eller i sektion / Kassa och bankhändelser-matcha-inköp mot kvitto-forbrukningsmaterial / Eller kanske det inte spelar någon roll?

 

Tack på förhand!

Hej igen!

 

Det är lite svårt att svara på tyvärr, det får du kolla med företaget som gett dig fakturan. Om de angett ett VAT nummer inom EU på fakturan och ditt VAT nummer står med samt att det inte angett något momsbelopp så låter det som att det skall hanteras som inköp inom EU. Tanken med fiktiv moms är då att du redovisar den fiktiva momsen med den momssatsen det hade varit om du köpt varan i Sverige. Så hade det varit 12% moms om du köpte en likvärdig vara här i Sverige så blir det 12% fiktiv moms.

 

Det spelar ingen större roll, men om det är en faktura du fått så rekommenderar jag att du gör det via inköp - leverantörsfakturor och sedan matchar den mot bankhändelsen. Matcha direkt inne i kassa- och bankhändelser gör man främst mot kvitton och liknande i vanliga fall.

 

Ha det fint!

Josefine