Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leverantörsfaktura daterad förra året

Hej!

Enskild firma

Kontantmetoden

Moms varje månad

Fick nyss en leverantörsfaktura med fakturadatum 2024-07-02 och förfallodatum 2024-08-01.

Det är konstaterat från både oss och leverantören att den inte är betald, och att vi inte har fått den då när den skulle betalats från början.

Nu är det ju 2025 - hur gör jag då? Hur bokför jag den?

Årsbokslut är inte gjort ännu, och momsen för december är inte bokförd och betald ännu.

Min tanke är att lägga in den med fakturadatum 2024-07-02 (som det står på fakturan) och förfallodag någon gång under december, och betala den nu på en gång - men blir det rätt då? Eller hur ska jag göra?

*Hatar när det inte kan bli rätt från början, när det dessutom inte är mitt fel*

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Lägg in fakturan med fakturadatum 2024-07-02 men sätt förfallodatumet till ett i januari 2025.

Sedan går du in under Inställningar > Räkenskapsår och IB och använder knappen bokför kundfordringar och lev. skulder. 
Det kommer då redovisa som en skuld i bokslutet men kostnad och moms kommer med i 2024. 

Sedan gör du matchningen som vanligt i 2025 via kassa och bankhändelser.

/Joachim

Superbra! Tack så mycket!

Där du visat med print-screen - är det samma sak som händer när man går in under bokföring - momsredovisning - ny momsredovisning (för december 2024) och denna rutan kommer upp?

FutureMechanic_0-1736839700429.png

Om jag trycker "Ja" där, är det samma sak som händer som det du skickade en bild på också?

Hej

Det stämmer. Det är samma sak som sker när du trycker ja på den frågan.

/Joachim