Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MalinL
MEDLEM

Leverantörsfakturor till banken

Hej! Tack den som tar sig an att svara på mina tusen frågor!

Jag ska bokföra två separata avgifter för mitt företagskonto hos banken. Hur gör jag? Väljer Betalning av leverantörsfaktura? Måste jag då börja med att lägga till min bank som leverantör? Hur lägger jag sedan i så fall till själva leverantörsfakturan med tanke på att den inte "finns"? Det är ju inget som har skickats till bolaget och inte heller aktivt betalats av bolaget. Det är ju banken som bara har dragit de pengarna. Därmed har jag ju inte heller några betalningsuppgifter att lägga in när jag skapar leverantören samt leverantörsfakturan.

Jag fakturerar enligt faktureringsmetoden och har förstått det som att det då ska bokföras samma datum som fakturadatumet med resultatet att den ligger som en skuld i bolaget tills dess att den är betald, men utan faktisk faktura så finns det ju inte heller något fakturadatum. Det finns ett kontoutdrag på vilket det står ett bokföringsdatum (vilket är samma datum som när avgiften drogs).

Tusen tack på förhand!

/MalinL

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Bankavgiften bokför du på det datum beloppet drogs från kontot via en manuell verifikation eller (om du har eEkonomi) från Kassa- och bankhändelser som Övrigt uttag/Bankkostnader på konto 6570.