Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lön för enskild firma i deklarationen

Hej jag har en enskild firma och jag jobbar själv utan anställda.

 

Jag vil ansöka för lån men jag vet inte vad ska jag skriva som månadsinkomst (kr/månad före skatt)

 

Jag använder Vissa eEkonomi Deklaration och jag får det har under Deklaration-Resultatplanering:

Screenshot 2020-05-20 at 15.54.40.png

 

Jag väljer lägst inkomst, trots jag vet inte vad betyder och om jag gör rätt (jag skulle vilja ha era råd om jag gör rätt eller fell här)

 

Så lägst inkomst är så här:

Resultat efter justeringar

333.083

Räntefördelning

1.617

Periodiseringsfond

-100.410

Expansionsfond

-

Pensionssparande inkl. löneskatt

-

Avdrag för egenavgifter fg år

74.282

Påförda egenavgifter fg år

-50.268

Årets schablonavdrag för egenavgift/särskild löneskatt

-64.576

Sjukpenning

5.072

Överskott/Underskott

198.800

 

 

Om det hjälper så har ser min kontoanalys:

 

Rörelsens intäkter

750 215,38

Rörelsens kostnader

-415 683,08

Resultat från finansiella poster

-1 449,40
Resultat efter finansiella poster
333 082,90
Resultat före skatt
333 082,90
Beräknat resultat
333 082,90
Årets resultat
333 082,90
 

Vad betyder det? Vad är min lån förre skatt egentligen?

 

Jag är ingen expert och jag uppskattar era hjälp och förståelse!

 

Tack på förhand!

7 SVAR 7
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 
 

Om du funderar på vilket alternativ du ska välja för resultatplanering så har vi bra information i våra hjälpdokument om vad de olika valen innebär och som därmed kan göra det lättare för dig att välja det mest fördelaktiga alternativet. Du hittar det i vårt skrivna hjälpavsnitt Resultatplanering och genom att klicka på Fältförklaringar. Där får du upp information om respektive val, jag tror och hoppas detta kan hjälpa dig på vägen. 

 

Vet inte om du funderade på vad du skulle ange för Lön under Deklaration - Privata inkomster
Om så är fallet så är det belopp du erhållit för till exempel lön från arbetsgivare, föräldrapenning, sjukpenning och vårdbidrag. Beloppet anges före skatt. 

 

Känns något oklart eller om jag missförstått din fråga så får du gärna återkomma! 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My och tack för svaret,

 

Jag försöker bara förstå vad min lön blir före skatt. Jag vill göra en låneansökan och de vill veta mitt lön per månad före skatt. Min fru som till exempel arbetar som anställd i ett företag vet exakt vad hennes lön är! Är det beloppet någonstans i eEkonomi eller kan jag räkna det själv utifrån de nummer jag får från programmet?

 

Mvh

Hej!

 

Ett tips när du skriver detta "Jag väljer lägst inkomst, trots jag vet inte vad betyder och om jag gör rätt". Om du inte vet vad du gör så är min rekommendation att aldrig välja alternativet "lägst skatt". Det innebär att du om några år byggt upp en rejäl skatteskuld. Jag ser att du har periodiseringsfonder sedan tidigare på 117 tkr och bra om du är medveten om att den måste skattas fram så småningom och det är ca 50 % i skatt på den. Se till att du har ett bra sparande så att du har dessa pengar att betala sen.

 

En generell rekommendation skulle vara att välja "Undvik statlig skatt" även om det givetvis är lite från fall till fall hur man rekommenderar sin kunder bäst.

 

Om du nu valt det första alternativet så är talet längst ner din "lön". 198 800 kr är din årsinkomst och det blir en månadslön på 16500 kr. Kanske inte jättebra underlag för att söka lån. Banktjänstemännen är inte heller så bra på enskilda firmor så de kollar främst på siffran längst ner.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för svaret!

 

Jag förstår verkligen inget av detta! Jag trodde att min lön före skatt är min inkomst minus kostnader som är Resultat före skatt: 333 082,90 kr. Och det känns rätt! Jag menar att min fru har en lön på cirka 30.000kr men jag har alltid mer pengar än henne. Så det känns att 16500kr inte stämmer! Jag hoppas du förstår vad jag menar. Å andra sidan är detta lån väldigt viktigt för mig eftersom det är ett bolån. Jag har försenat min deklaration (siffrorna ovan är för 2018) eftersom jag vill se hur jag kan öka mina chanser att få lånet. Så om jag förstår rätt säger du att om jag väljer fältet "Undvik statlig skatt" kommer min lön att vara 384 885/12 = 32 073 kr men jag måste betala mer skatt? I så fall vad är skillnaden "lägst skatt" med "Undvik statlig skatt"? Och en sista sak, med "lägst skatt" menar du "lägst inkomst" eftersom jag inte ser valet "lägst skatt".

 

Tack för allt och jag hoppas du kommer att svara mig snart eftersom jag är väldigt förvirrad!

 

Mvh

Ja, lägst inkomst menar jag. Ja, man blir lätt lite lurad för du tycker att du får ut mer pengar än din fru men det beror ju också på att du inte betalar rätt skatt på det resultat du har eftersom du sätter av till periodiseringsfonder. Viktigt att du sparar minst hälften av det du har i periodiseringsfonder så att du har kapital att betala den restskatt du får längre fram.

 

Det som kan jämföras mot en "vanlig" lön är efter egenavgifter. Din frus arbetsgivare betalar ju sociala avgifter på din frus lön innan hon får den och du betalar in dem själv i din deklaration. Det står som egenavgifter. 

 

Egentligen ska banken ta hänsyn till avsättningar och återföringar av pfonder och expansionsfonder när de beräknar hur mycket lån du kan få. Men å andra sidan om du påpekar för banken att din inkomst egentligen är högre för att du satt av till pfonder varje år så bör de även kalkylera med att du har en skatteskuld som ska betalas så småningom och det måste du ha pengar för. 

 

Egentligen är sista kolumnen "egen beräkning" den som mest stämmer med ditt verkliga resultat för 2018. Där är varken återföring eller avsättning gjord. Så siffran längst ner i den beräkningen är din årslön.

 

Testa och se skillnaden i skatt på "undvik statlig skatt" och "egen beräkning". Undvik statlig skatt i detta fall är den skatt som du någon gång måste betala och väljer du en annan beräkning så innebär det bara att du skjuter skatten framåt och den mellanskillnaden bör du absolut reservera på ett bankkonto så att du har de pengarna när de sedan ska betalas.

 

Pga Corona så blir det sänkta egenavgifter under 2020 och det kan vara ett skäl till att skatta fram lite extra under 2020. Än så länge är det bara resultat upp till 100 tkr som påverkas men det ligger förslag på att höja detta belopp. Men det är ju en annan frågeställning 🙂 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa,

 

Tack så jättemycket! Jag känner mig väldigt dålig eftersom jag inte förstår många av dessa och även om du förklarar väldigt bra så förstår jag fortfarande inte många saker. Till exempel vet jag inte vad periodiseringsfond betyder. Vad är -100 410 och vad är 117251 och varför en är minus och en plus? Och varför i fältet "egen justering" finns det ingenting för periodiseringsfond? Menar du att om jag väljer fältet "egen justering" så kommer min lön att vara 274.108 / 12 = 22 842,33kr och om jag välja "undvik statlig skatt" kommer det att vara 384.885 / 12 = 32 073,75kr? Och hur mycket pengar ska jag spara för att kunna betala min skatt senare för varje situation? Min första prioritet här är att få lånet, så jag vill visa banken högsta möjliga lön före skatt even om det betyder att jag ska betala mer skatt i framtiden!

 

Tack igen!

Hej!

 

Man kan göra avsättningar för att minska det skattemässiga resultatet. Avsättning kan göras med normalt sett 30 % av vinsten och det innebär alltså att man skjuter skatten framför sig till ett annat år. Som jag ser det finns det två vettiga skäl till att göra avsättningar. 1. Man har en inkomst över brytpunkten och behöver betala statlig skatt, då kan det vara så att man beräknar att ha lägre inkomst året efter och väljer att skatta fram det då istället. Alternativet är att man ombildar till AB. 2. Man närmar sig pensionsålder och sätter av för att kunna skatta fram som pensionär och få utökat jobbskatteavdrag och lägre soc avg.

 

Nedan info hittade jag driva-eget. Gå gärna in på länken under också för mer information. 

Nackdelar: Periodiseringsfond och expansionsfond

  • Om du är enskild näringsidkare eller fysisk person som är delägare i handelsbolag måste du vara väldigt noga med att det är företagets pengar som du avsätter och de ska inte användas för privat konsumtion.
    Pengarna måste finnas där den dag som du måste skatta för återföringen av periodiseringsfond. Om du inte ser pengarna som företagets sitter du i en rävsax den dag som de ska fram. Akta dig för skattefällan!
  • När du återför din periodiseringsfond eller expansionsfond i en enskild firma räknas pengarna inte som sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Det problemet har inte aktiebolag – där bestäms din SGI utifrån vilken lön som du tar ut.

Källa: https://driva-eget.se/nyheter/skatt/akta-dig-for-skattefallan-fa-koll-pa-periodiseringsfond-och-expa...

 

När det gäller din banktjänsteman så är det svårt att ge den bästa rådgivningen i just detta läge. Det bästa rådet hade varit att från början inte göra avsättningar och redovisat ett hyfsat resultat varje år. Nu beror det lite på hur kunnig banktjänstemannen är. Normalt sett är det inte lätt som egenföretagare att få ett bolån. En av anledningarna är just att de är dåliga på att läsa rapporter från en enskild firma och förstå en NE-bilaga. Om du har tur och återför alla gamla avsättningar och inte sätter av nytt så kanske banken kommer tycka att du har en bra inkomst och inte förstår att det egentligen är gamla års resultat som du plockat fram. Å andra sidan kan de undra varför det gått så "dåligt" tidigare år när de tittar på siffran längst ner. 

 

De 117 251 kr som du refererar till är det som har satts av tidigare till pfond och 100 410 kr är som förslag att sätta av ytterligare. Eftersom detta är från 2018 så antar jag att du nu har totalt 217661 kr i pfond avsatt idag vilket innebär att när dessa skattas fram så är det drygt 100 tkr i skatt som ska betalas. Om du dessutom ökat ditt resultat för varje år så kan det resultera i att det blir statlig skatt att betala också. Rent krasst om jag hade varit banktjänsteman med de kunskaper jag har som redovisningskonsult så hade jag varit tveksam till att låna ut pengar i detta fall. Men som sagt de flesta banktjänstemän har inte dessa kunskaper så det kan bli ditt triumfkort. De banktjänstemän som är medvetna om sina bristande kunskaper brukar fråga om man tagit hjälp av en redovisningskonsult. En redovisningskonsult skulle inte rådgivit dig att göra dessa avsättningar från början.

 

Många enskilda näringsidkare som jag får in som kunder brukar man få börja med att göra omprövningar upp till 5 år bakåt i tiden just pga avsättningar till pfonder och att det aldrig kommer ett bra läge att skatta fram gamla fonder på. 

 

Testa att bara skicka balans- och resultatrapporter till banken för några år bakåt i tiden. Det säger bäst om hur bolaget går. 

 

Lycka till!

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100