Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aleksa
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Löner till utländsk arbetare

Hur ska man tänka här.

Jag räknar lön till utländsk arbetare och betalar den i euro. Jag omvandlar enligt valutakursen för den dag som utbetalningen sker, men när jag ska bokföra lönen så är det inte samma kurs som jag har använt vid beräkningen.

Hur bokför jag den differensen som uppstår? 

Måste jag gå in och ändra lönespec varje gång så att AGI:n ska stämma?

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Jag tänker mig att du bokför den faktiska kostnaden som bokförs när du skapar lönebeskedet precis som vanligt. 

När du sen gör själva utbetalningen och det uppstår en kursdifferens så borde det bokföras på samma sätt som vid övriga kursvinster/kursförluster (till exempel 3960 eller 7960).

 

Eftersom lönen är densamma borde det absolut inte behöva justeras i arbetsgivardeklarationen. Men du får gärna dubbelkolla detta med Skatteverket.

 

Fler får gärna kommentera här om ni har annan input!

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Lönen ska bokföras enligt den valutakurs som gällde när utbetalningen (affärshändelsen) gjordes och då uppstår ingen differens.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Aleksa
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

Ja,  jag brukar gå efter den utbetalningen som gjordes, men det känns att jag gör dubbelarbete.

Först får jag in timmarna och räknar hur mycket måste betalas ut, och när betalningen är gjort måste jag ändra till den rätta belopp som faktiskt gjordes från banken.

 

Men tackar för svar, det känns i alla fall att jag är på rätt spår 🙂