Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BertL_
UTFORSKARE

Mall för bokföring av värdepapperskonto. Korrekt?

Bokför sedan några år värdepappersportföljen för AB:t enligt mallen nedan. Kan någon kunnig person bekräfta att detta är korrekt alternativt uppmärksamma mig på eventuella fel?

MALL

Räntor och utdelningar

D1940 Influtna räntor
K8313 Resultatföring av influtna räntor

D1940 Influtna utdelningar
K8341 Resultatföring av influtna utdelningar

Inköp

K1940 Betalning av inköpskostnaden (tillgångskonto minskar)
D8350 Resultatföring av inköpskostnaden

D1810 Ingående anskaffningsvärdet Aktier & Andra kontoförs som tillgång
K8350 Resultatföring av värdetillskottet (anskaffningsvärdet) genom inköpet

Sålda
D1940
Influten likvid för sålda värdepapper
K8350 Resultatföring av den influtna likviden

K1800 Ingående anskaffningsvärdet på de sålda värdepapperen skrivs bort
D8350 Resultatföring av värdeförlusten (anskaffningsvärdet) genom försäljningen

D1890 Ingående nedskrivningen på de sålda värdepapperen skrivs bort
K8350 Resultatföring av minskad nedskrivning till följd av försäljningen

Justering av värden på behållna värdepapper
K1890
Nedskrivning på grund av årets värdenedgång på behållna värdepapper
D8273 Resultatföring av årets ökning av nedskrivningen på behållna värdepapper

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Är det placeringar som görs i företaget eller är aktiebolagets verksamhet aktiehandel?

Inköpen och försäljningarna känns inte rätt då man bör bokföra upp det som en tillgång vid inköpet på ett 13-konto och när man sedan säljer hela eller delar av innehavet så skall anskaffningsvärdet minskas från tillgångskontot och vinst eller förlust beslastas ett 8 konto.

Så vid inköpet borde det räcka med att bokför anskaffningen på detta sätt

1940 Kredit 
1810 Debet

När du sedan säljer av delar eller hela innehavet så bokför du försäljningen på detta sätt

1940 Debet (Insatt belopp)
1810 Kredit (Anskaffningsvärdet bokförs bort från 1810)
8350 Debet eller Kredit (Vinsten eller förlusten)

På så sätt får du en kostnad eller intäkt först när innehavet säljs.

/Joachim

BertL_
UTFORSKARE

Dessa är placeringar. Glömde skriva att allt bokförs samtidigt inför bokslutet. Det var den metod vår revisor, eller den bokförare revisorn anlitade åt oss, använde medan vi hade revisor. Jag fortsatte på samma sätt, men blev tvungen att göra vissa ändringar. Vid ett tillfälle för länge sedan anlitade jag en revisor för att titta igenom årsredovisningen. Han gjorde aldrig det. I stället gjorde han om redovisningen av värdepapperskontot efter eget huvud. Det skapade ett visst kaos. När jag pusslade ihop det hela tog jag hjälp av ett antal olika instruktioner och modellen ovan var i princip vad jag kom fram till. 

I fjor försökte jag gå över till en modell där köp och försäljningar bokfördes när de uppkom. Det gav upphov till de konstigheter jag frågat om i ett annat inlägg. Det kan nog vara som du skriver, att jag bort använda ett konto som 1810 för att få det hela helt korrekt. Vid utgången av 2023 sålde jag samtliga värdepapper, bara för att undvika att samma problem med värderingen av behållna värdepapper skulle uppkomma igen. Av samma skäl har jag i år (RÅ 2023) återgått till den gamla metoden att bokföra allt i samband med årsredovisningen. 

Hej

Skulle nog hänvisa dig vidare till en ny revisor så någon får granska det som är bokfört tidigare. Personligen tycker jag inte att den mall du har bifogat ser rätt ut eftersom tillgången aldrig regleras vid försäljningen. Det ser dessutom extremt komplicerat ut mycket svårare än det borde vara.

Sedan bör man bokföra inköpen och försäljningarna när de sker så man får med det omedelbart i sin bokföring. Lätt att missa händelser om man väntar med att göra detta.

Joachim

Tycker för min del att det är enklare och går snabbare att hantera allt efter årets utgång, som skett i många år. Allt är ju då redovisat i kontoutdrag från mäklaren, så det är bara att skriva in. Dessutom kan man slå ihop alla räntor på kontot, alla utdelningar, alla köp och alla försäljningar mm till en bokföringsåtgärd vid årets slut. Bara betalningar och överföringar behöver redovisas när de sker. Då får man dessutom lite extra tid att reda ut eventuella problem. Någon revisor behövs knappast. 

Tillägg: Bör dock tilläggas att ändringar i bokföringsregler och bokföringsprogram gjort det svårare att bokföra på det sätt som alltid skett i detta nu ganska gamla bolag. När jag tog över redovisningen för många år sedan var det mycket enkelt. Man bokförde det mesta på manuella verifikationer efter eget val och kunde lätt sätta upp allt som hade med värdepapper att göra som en enda omfattande årsbokslutsverifikation, där man sedan kunde stryka och lägga till som man ville. Man behövde förstå vad man gjorde och hur det påverkade helheten. Men att man gjorde det gav full kontroll. Den friheten försvann emellertid för några år sedan. Dessutom har många av de konton vi använt "försvunnit", så att de måst bytas mot andra. Ändringarna gör det enklare för dem som inte förstår vad de gör. De har idag enkla regler att följa. Men för oss som är vana vid det gamla sättet komplicerar de. Dessa förändringar var skälet till att jag ifjor försökte mig på en övergång till bokföring av köp och försäljningar fortlöpande under året. Skulle nog ha fortsatt med det, om inte skattemyndigheten slagit till och beskattat en skenbar "nedskrivning" som följde av att vi valt ett konto som beskattningsmässigt framstår som en "beskattningsbar nedskrivning", fastän det enda vi ville var att dela upp det ursprungliga ingångsvärdet och det totalt värdefallet. Dessa borde ha bokförts på samma konto och skulle då inte ha sett ut som en nedskrivning eller föranlett någon beskattning. Det har nu visat sig att denna tolkning var korrekt och det måste undersökas om samma fel kan ha uppkommit tidigare år, i den formen att avdrag skett för samma belopp och detta beskattats gång på gång under flera år i rad. Nu har det nämligen uppstått en "extra vinst" som är avsevärt större än vinsten vid försäljningen av samtliga värdepapper under året. Denna uppkommer när 1890 nollställs (det går ju inte att ha nedskrivningar på värdepapper när man inte äger några sådana; bara att hoppas att Skattemyndigheten förstår det).

Hej

Om du väljer att göra som du tidigare gjort är helt upp till dig. Blir ju inte fel i sig. personligen så skulle dock jag säga att jag upplever det som svårare och mer komplicerat att få rätt men det är ju min personlig uppfattning då jag alltid bokfört saker när de sker etc.

Det jag reagerar på i den mall med konteringar du bifogat är att tillgången på 1810 aldrig minskar. Eftersom dessa konton aldrig används vid försäljningen. 
När ett innehav säljs av så måste själva inköpsvärdet för det innehavet bokföras bort från 1810 så saldot speglar rätt inköpsvärde.
Detta går i och för sig att justera i efterhand. 

Joachim

Inte helt upp till mig att välja metod, tyvärr. Programmet - vare sig det nu beror på era programmerare eller på detaljerade regler och rekommendationer - har stängt många av de vägar som vi förr använde för att bokföra, tagit bort konton som vi använde osv. Det har gjort det svårare att bokföra på det sätt jag försökt göra. Det finns många fällor som man kan råka hamna i. Metoder som inte längre är tillåtna eller som anvisad fastän de inte fungerar, konton som försvunnit och ersatts av andra med andra rättsverkningar mmm. 

Vissa av de första åren bokförde jag allt med blyertspenna på egna manuella verifikationer på papper, vilket gjorde att man kunde experimentera fritt och uppfinna egna lösningar som var enkla och fungerade bra. Min bror, som var kamrer och bokförare, bokförde också på ett helt annat sätt än det bokföringsprogrammen idag dikterar. Han gjorde en verifikation för varje dag då något hände i bokföringen, vilken tog upp allt som hände den dagen. Då var det bra om alla fakturor kunde ha samma förfallodag. 

Tycker ändå att ert bokföringsprogran fungerat bra. Hade avsevärt större problem med det program vi hade före det. Däremot är vi inte helt nöjda med programmet för årsbokslut och deklaration. Det verkar inte samspela korrekt med bokföringsprogrammet i alla lägen, vilket ibland ställer till problem som kan vara triviala men tar lång tid att lösa.