Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Månadskostnad Shopify

Hej

Jag undrar hur jag bokför min månatliga kostnad för Shopify?  Shopify International Limited som fakturan kommer ifrån är väl hemmahörande i Irland eller är det Kanada?

 

Vilket konto bokför man på?

Och är det detta som gäller: Fiktiv EU moms redovisas på konto 2614 (kredit) 2645 (deb) ?

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Detta är något jag sökt information om och vad jag har förstått så har dem ett Irländskt VAT-nummer, men jag tänker att detta också bör framgå från det underlag du fått från dem? 🙂 

Oavsett så kan du får svar på hur detta inköp kan bokföras i tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU, tror och hoppas den kommer kunna hjälpa dig med hanteringen en bra bit på vägen. Jag hittade även tråden Konteringsfråga Valuta, Testförsäljning och Shopify där punkt 3 gäller samma som din fundering och min kollega har besvarat hur detta kan hanteras i Visma eEkonomi. 

Återkom om något känns oklart! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Ok, läste lite mer och tänkte lägga upp konto:

 

6542- Shopify webshop. Men vad väljer jag för momskod?

 

och samma sak med:

 

5912 Annonsering EU - vad väljer jag för momskod?

Hej igen! 

Ja men det låter ju rimligt, så kan du separera kostnaden lite lättare. Momskoden är ju det som styr vart i momsrapporten din kostnad ska redovisas, så det beror på vart kostanden kommer från och vilken momssats som gäller. Om vi tar shopify som ett exempel, har dem ett säte inom EU och det är 25% moms så ska momskod 21 användas. Med risk för att vara tjatig så rekommenderar jag tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU igen, detta eftersom det där står vilka momskoder som ska användas vid denna typ av inköp. Vi har använt exempel på konton i kontoplass 4 som inköpskonton där, det är dessa konton du ska kika efter momskoden på eftersom det är dessa som byts ut mot dina förslag av konton istället.
Även Skatteverkets sida Fylla i momsdeklarationen visar de olika momskoderna/fälten i momsrapporten samt när dessa används.

Ha en fin helg! 🙂
/My