Hej,
Hur bokar jag in i systemet en managment bonus i min balansräkningen och resultaträkningen.
Vilka konton behöver jag använda för att boka in dem i system?
MVH
Rana
Löst! Gå till lösning.
Hej
Förmodar att det är en bonus du kommer få utbetald senare.
Då kan du bokföra upp det på följande sätt för att få med det i bokslutet.
1790 D
3990/3999 K
Sedan gör du en likadan kontering på 1:a datumet i året efter där du vänder på debet och kredit.
När sedan utbetalningen kommer så bokför du den som vilken annan utbetalning som helst från kassa och bankhändelser.
/Joachim
Hej Joachim,
Ja, exakt, jag kommer få den utbetald senare och behöver boka den nu under bokslutet.
Problemet jag kan inte använda konton 3000-3999.
Har vi andra konton som jag kan använda istället?
En annan fråga som avser också bonus.. om vi får personlig bonus, det vill säg en person kommer få betalat bonus.. kan jag använda 7320 eller liknande konton för boka den?
MVH
Rana
Hej
Kan du utveckla varför det inte går att använda 3000 - 3999 konton? Är det en bonus företaget får så skall det redovisas som en intäkt.
personliga bonusar till anställda som man ännu inte fått eller betalt ut än skall läggas på ett skuld konto så länge. 2820 kortfristiga skulder anställda.
Om de fått en bonus från en extern part så kommer det aldrig belasta företaget om summan man fått är den samma som betalas ut till den anställda.
Den anställda kan dock behöva ta upp det i sin deklaration senare.
/Joachim
Tack Joachim.
Det är ett externt företag som är moderbolaget och kommer att betala eller ge företaget denna bonus. Men de vill inte boka den som en intäkt eller under intäktskonton, utan de vill att vi väljer något kostnadskonto. Jag har faktiskt inte så djupa erfarenheter av dessa konton, därför vände jag mig till er för att få hjälp med de rätta kontona.
Enligt deras bokning skulle det se ut så här: Debet: 500010, Kredit: 210850 (dessa är utländska GL-koder).
När det gäller personliga bonusar, ska man boka 2820 mot vilket konto? Är det mot 7320?
Tack på förhand
Rana
Hej
Börjar med de personliga bonusen. Den bokförs upp först när man får den utbetald. Innan dessa så har det inte skett något och som jag skrev så skall det inte påverka företagets redovisning alls.
Ok om det skall anses som en erhållen kassarabatt istället så skall det bokföras på detta sätt.
2990 Kredit
4732 Debet
Skulle dock rekommendera att ni kontrollerar att detta verkligen är korrekt med en konsult/revisor
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.