Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Manuell bokföring av moms

Jag har flera olika uppdragsgivare och som betalar mig på lite olika sätt vilket gör det väldigt krångligt att göra rätt med min momsredovisning. Jag har ett taxibolag och på allt som jag kör in så hamnar min moms inklusive totalt inkört belopp på taxametern (6% moms). Min tanke är att sluta bokföra moms på de inbetalningar som jag får, eftersom dom ser så olika ut, och börja redovisa moms utifrån mina körpassrapporter istället.

Mina frågor då;

1. Hur bokför jag bäst de inbetalningarna som görs till mig (utan moms)?
1930 D  summa insättning
3043 K  försäljning tjänst 6% sv (så har jag gjort hittills)
=> programmet vill lägga till moms och när jag bara tar bort den raden kommer min momsredovisning peka på att denna verifikation inte stämmer, right?
Här förekommer även kontant betalning;
1910 D summa kontanter
3043 K  försäljning tjänst 6% sv (så har jag gjort hittills)
=> samma fel som ovan

2. Hur bokför jag bäst den moms som jag ska betala utifrån mina körpassrapporter?
På dessa finns belopp och moms
Manuell bokföring av moms, hur gör jag? Vilka konton? etc...

Jag tror att jag minimerar jobbet för mig att ändra min bokföring om jag får till det enl. ovan.

Tacksam för vägledning

/Franz



3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ett alternativ

1 Bokför dina körpassrapporter dagligen med:

Debet 1518 Ej reskontraförda kundfordringar
Kredit 3043 Försäljning tjänst 6%
Kredit 2631 Utgående moms 6%

2. Bokför dina kontantbetalningar:

Debet 1910 Kassakonto
Kredit 1518 

3. Bokför dina inbetalningar (till företagskonto)

Debet 1930 Företagskonto
Kredit 1518

Du kan naturligtvis lägga upp ett eget 15XX konto för de tjänster du utfört. På sikt ska allt vara betalt och du kan stämma av konto 1518.

Vet ej om du berörs av lagen om kassaregister kopplat till dina körrapporter.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack,

Ang 2. och kontantbetalningar, kassakonto 1910 enl. ditt förslag?
Ska jag inte lägga in momsen även där? Mina körpassrapporter innehåller vad som är betalt kontant, via kreditkort eller via "konto" (förbetalt eller fakturerat) samt totalt moms.
Utbetalningarna jag får är 1g/vecka som tätast och 1g/månad som längst, kan det funka om jag gör veckovis bokföring då?

Jag är ute efter att skapa mallar för min bokföring, göra det rätt såklart men minimera den tid det just nu tar för mig att just göra rätt...inte lätt det här, men kul att lära sig lite nytt  🙂

/Franz

Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag uppfattade det som att alla dina intäktsgivande körningar finns med i körpassrapporten. Det innebär att all din intäkts- och momsredovisning bokförs den vägen enligt pkt 1.

Pkt 2 och 3 handlar om inbetalningar och bokförs direkt på kassa- respektive företagskonto med inbetalade belopp.

När det gäller tidsintervaller ska alla affärshändelser bokföras när de inträffar.

Körpassrapporter skrivs ut per dag och bokförs dagligen.

Kontantbetalningarna (pkt 2) bokförs dagligen.

Utbetalningarna bokförs med det datum de utbetalats. Sker det 1 gång i veckan så bokförs de veckovis osv.

Tänk din bokföring som affärshändelser.

Lycka till
Rolf