Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flexon
UTFORSKARE

Måste årsredovisningen vara klar två veckor innan årsstämman?

Hej,

 

Håller på att göra mitt första årsbokslut och årsredovisning för mitt aktiebolag men blev fundersam på det som står på bolagsverkets hemsida att "Årsredovisningen ska vara färdig senast två veckor innan årsstämman, om företaget inte har en revisor. Har företaget revisor ska den vara färdig senast sex veckor innan årsstämma" (https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/arsredovisningforaktiebolag/taframenarsredovisning.793.ht...)

 

Jag hade tidigare ställt frågan hur snart man kan ta ut aktieutdelning efter ett räkenskapsår är slutfört och tolkade svaren som att det går att ta ut direkt efter året är slut bara det finns ett beslut om det (se tråd https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-snart-kan-man-ta-ut-aktieutdelning-efter-ett-r...). Men eftersom man ska ha årsredovisningen färdig senast två veckor innan årsstämman innebär det att man ändå måste vänta minst två veckor efter året är slut då eftersom man inte kan ha årsredovisningen klar tidigare än så, eller gäller inte detta när man har ett enmansbolag? 

 

Jag använder modulen Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, är tanken att man ska göra färdigt allting för årsredovisningen där men sen vänta två veckor på sin bolagsstämma innan man skriver under och skickar in den?

 

Tacksam om någon kan ge lite klarhet!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det som står på bolagsverkets hemsida är korrekt. 

Utdelning sker alltid efter räkenskapsårets slut och efter att bolaget redan har betalat bolagsskatt på vinsten. Det betyder att utdelning sker på "balanserad vinst" alltså sparad vinst efter skatt.
https://www.utdelning-online.se/utdelning

Så vill man ta ut utdelning tidigt på året får man göra klart boksutet i början av året så man får klart för sig vilket utrymme som finns efter skatt att ta utdelning på.

Du gör helt korrekt klart allt i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, skriver under det och skickar in det innan du kallar till årsstämma.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för ditt svar @Joachim E, men jag förstår ändå inte riktigt.

 

Du skrev att "Du gör helt korrekt klart allt i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, skriver under det och skickar in det innan du kallar till årsstämma", men när man skapar årsredovisningen i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning ska man ju till exempel fylla i datum för signaturen på årsstämman under "Fastställelseintyg" och fylla i information om årsstämmoprotkollet, så man får ju känslan av att man redan ska ha haft bolagsstämman när man skapar årsredovisningen i Visma, eller missförstår jag? Kan man hoppa över de delarna först? Eller ska man fylla i de ändå fast med framtida datum?

Hej

Det är styrelsen som skall skriva under att årsredovisningen är klar. Fastställeintyget och informationen från årsstämman kompletterar du med sedan innan det skickas in till bolagsverket.

Om du tittar i den checklista i punktform som finns på bolagsverkets sida som du bifogade så ser du att punkt 3 tar upp att man skall skriva under årsredovisningen. Kallelse till och årstämman kommer efter det och som avslutning så skriver man under fastställeintyget och lämnar in årsredovsiningen.

https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/arsredovisningforaktiebolag/taframenarsredovisning.793.ht...

/Joachim

 

Okej, tack Joachim tror jag fattar nu vad gäller ordningen!

 

Men hur är det med de där två veckorna i praktiken ("Årsredovisningen ska vara färdig senast två veckor innan årsstämman"), alltså om jag förstår rätt så kan man väl inte ta ut aktieutdelning förrän tidigast 14:e januari (om räkenskapsåret tar slut sista december) eftersom:

- Man måste fastställa beslutet om aktieutdelning på en bolagsstämma innan man får lov att betala ut den.

- Årsredovisningen ska vara upprättad senast två veckor innan man kan ha bolagsstämman.

- Årsredovisningen kan inte upprättas förrän räkenskapsåret är slut.

 

Kan det stämma eller?

 

Hej

Det stämmer 

Joachim