Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste man låsa perioder trots att man ännu inte fått korrekta IB från föregående år?

Hej, jag bokför åt kund med AB och brutet kalender år 1/10-30/9. Jag har tagit över bokföringen från år 2 som började 1/10 och använder Visma eekonomi. Den som bokförde tidigare har använt ett annat ek.system. Den personen har ännu inte gjort bokslutet. Jag har därför bokfört betalningar (utifrån bankens kontoutdrag) av kund- och levfakturor som jag inte har och som förmodligen har fakturadatum september (år 1) på konto 1518 Ej reskontraförda kundfordringar och 2448 Ej reskontraförda leverantörsskulder

Nu vill visma att jag låser perioden oktober (första månaden på år 2) måste jag göra det?

Jag vet ju inte om jag behöver ändra något på konto 1518 och 2448. Och är livrädd att det ska strula med momsen....

Tacksam för svar

Vänligen

Chantal

4 SVAR 4
KjellP
CHAMPION

God bokföringssed säger att man bör låsa period efter en viss tid.
Denna tid kan variera med företagets storlek. Kolla om du kan hitta en anståndstid i företagets inställningar som passar bättre.
Sen är det så att bokföringsprogrammet inte låser sig eller hittar på något annat obehagligt bara för att du väntar på att reda ut oklarheter från tidigare handläggare.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kjell

betyder det då att jag kan vänta en månad till utan att få problem? Utgår ifrån att bokslutet skall vara klart då

Vänligen

Chantal

KjellP
CHAMPION

Ja, den enda olägenheten är att det dyker upp ett fönster som påminnelse. Klicka bort den så slipper du se den.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Här hittar du mer information om vilka regler som gäller och kan se när du bör låsa dina bokföring. 

/Moa