Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

holmen80
MEDLEM

Måste man ta ut ränta på lån?

Om man lånar ut privata pengar till sitt aktiebolag (kortfristigt lån), måste man då ta ut ränta eller kan det vara räntefritt? Bestämmer man det själv?

 

Vidare, låt oss säga att jag lånar ut 20000:- till bolaget, måste man betala tillbaka allt på samma gång eller kan man själv bestämma när och hur mycket man betalar tillbaka (ex. 2 x 10000:- vid två iolika tillfällen) ? Vet att hela beloppet måste vara betalt inom 12 mån.

 

Stort tack på förhand

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Det finns inget krav på att ta ut ränta. Man bestämmer det själv. Att tänka på är att den räntan du tar ut blir en kostnad i AB och du själv skattar 30 % på ränteintäkten. 

När det gäller återbetalning så är det samma där, du väljer själv hur ofta och hur mycket som ska återbetalas. Mycket viktigt att ha koll på det avräkningskonto du använder för inlånade pengar eftersom saldot på kontot ALDRIG får ligga i debet.

 

Finns inga krav på att de pengar som aktieägaren lånar ut till sitt bolaget måste vara återbetalt inom 12 månader. 

 

//Carina

Stort tack Carina 🙂

Hej igen,

Har du förslag på vilket konto jag skall bokföra lånet på? 😃

Hej,

 

Är du ensam ägare i AB:et? Om man är flera ägare kan det vara bra att döpa kontona efter ägarna. Är du ensam ägare kan du använda konto 2393 utan att göra någon namnändring. Finns även möjlighet att använda 2893. 23-konto är långfristig skuld och 28-konto är kortfristig skuld. 

De bolag bolag där jag varit involverad genom åren har vi använt 2393 som avräkningskonto mot ägaren.

 

//Carina

holmen80
MEDLEM

Jag är ensam ägare. Kommer att låna ut en slant för att kunna finansiera billeasing, planen är att bolaget löpande skall betala tillbaka lånet så fort som möjligt. Skall man köra kortfristig eller långfristig skuld då?

Hej

Skall det betalas tillbaka så snabbt som möjligt så kan du lägga det som en kortfristig skuld.

/Joachim

Ok, perfekt. Sedan kan man ju alltid disktuera vad så snabbt som möjligt är iofs 🙂

Men då kan man använda konto 2893 ??

Hej

Yes 2893 är korrekt konto. 

Kortfristiga skulder brukar vara sådant som betalas tillbaka inom ett år och långfristiga som skall betalas tillbaka under en längre period.

/Joachim