Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matcha bankhändelse med redan bokförd faktura eller kvitto? - eEkonomi

Jag funderar på hur man gör om man vill matcha en bankhändelse med en redan bokförd faktura eller kvitto? Jag har lagt in leverantörsfakturor, kopplat ihop det med rätt bild (scannad med appen), lagt det på rätt konton och sedan bokfört den som betald.
På samma sätt har jag gjort med utlägg via kvitton, lagt in det via bildunderlag och bokfört det på det konto som passar. 

Problemet blir när jag går igenom mina bankhändelser som jag importerat, många saker matchar automatiskt men när jag har fakturor som av någon anledning inte matchat automatiskt så kan jag inte matcha ihop händelsen med den bokförda fakturan. Det verkar bara gå att matcha ihop faktura med bankhändelse INNAN jag tryckt bokför på fakturan? 
Samma problem blir det med utläggen, då transaktionen ibland är för flera kvitton och då matchar den inte ihop automatiskt men jag kan heller inte matcha ihop dom manuellt.

Finns det inget sätt att göra detta på? Vill ju bara ta en bankhändelse och matcha ihop den med rätt verifikat och gå vidare. 

Jag förstår att händelsen redan är bokförd och att jag således bara kan kryssa bort dessa händelser och få rätt resultat. Men det hade varit mycket enklare att kunna matcha ihop bankhändelserna med verifikat så att man lätt kan förstå vad transaktionen betalat för när man går igenom bokföringen. Vi har inget redovisningskrav så detta är för oss själva. 
5 SVAR 5
LW -60
UTFORSKARE

Du skriver så här:
"Jag har lagt in leverantörsfakturor, kopplat ihop det med rätt bild (scannad med appen), lagt det på rätt konton och sedan bokfört den som betald."

Matcha bankhändelse är likställt med betalning. Om du "betalat" redan, så blir det kaka på kaka om du går in på Matcha för att göra det igen. Matchningen ska ske när utbetalningen är reggad på banken och fakturan är obetalad. I det här fallet ser det alltså ut som om du redan betalat på annat sätt men vill göra det igen med Matcha. Eller är det något jag missförstår?

Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 
Tack för svaret.
Jag tror att du förstår mig korrekt, problemet ligger nog i att jag lagt in fakturorna och sedan valt att bokföra dem som betalda innan jag matchat ihop det med bankhändelsen. Det som jag tycker är lite märkligt är att när den hittar motsvarande transaktion automatiskt så har den matchat ihop det på egen hand när jag lagt in fakturan/kvittot och bokfört det. Sen står det "Ingen överensstämmande bokföringshändelse hittad", då känns det ju lite märkligt att jag inte kan matcha ihop det med en bokföringshändelse, dvs en faktura eller kvitto som är bokförd som betald.

För som det är nu har jag ju lagt in alla fakturor och kvitton och sedan bokfört dom som betalda men dem har ingen bankhändelse kopplad till sig, iallafall till dem som inte matchades ihop automatiskt.

Har du registrerat fakturorna som betalade på annat sätt än via matchningen så kvittar det. Matchning är ett sätt att sätta fakturor som betalade på, men jag använder mig aldrig av funktionen Matchning. Ska jag sätta en leverantörsfaktura som betalad så går jag in på den, väljer Åtgärder och Betala. Det går lika bra att göra så som att gå in och matcha en faktura.

Har jag ett kvitto i handen på en betalning, gör jag ett vanligt verifikat, där jag krediterar bankkontot och i debet lägger moms och kostnad. Jag bryr mig aldrig om att jobba med funktionen Bankhändelser. Men det beror väl på att jag alltid skapat verifikationer på det här sättet och inte orkar sätta mig in i om det finns fördelar med funktionen Bankkopplingar. De gånger jag försökt mig på Matchning, har jag inte kunnat motkontera betalningen med det konto jag önskat, så jag har lagt ner att försöka få till funktionen fullt ut men det är nog min okunskap som sätter käppar i hjulet för mig. Andra gillar Bankkopplingar och Matchning och alla har vi våra egna sätt att jobba på.

Mvh Lena

Känns inte som om följande är något svar på den ursprungliga frågan men...
..jag är en såndär som gillar Bankkopplingar och Matchning. 🙂 

1. Jag skulle vilja påstå att et arbetssätt att bokföra betalningen direkt utan att göra det via kontoutdraget (så som jag uppfattar det) går emot eEkonomis filosofi eller tänkta arbetsflöde. Det kommer, tror jag, bara ge er merarbete.

2. När du skriver att du bokför fakturorna som betalda så hoppas jag att du gör detta först när du sett att pengarna har lämnat ditt bankkonto eller motsvarande. Så att du inte gör det i förväg bara för att du "vet" att de kommer att betalas. Skriver detta bara för säkerhets skull så vi andra inte harr felaktiga förutsättningar om problemet/frågan. 

3. Jag kan tänka mig att det rimligen finns någon slags (diffus) gräns för när det är värt att använda detta i förhållande till antal fakturor och antal händelser på bankkontot. Vi i vårt företag använder oss aktiv koppling till banken så kontoutdragen hämtas automatiskt. Del gör det att det är väldigt sällan vi behöver bokföra någon betalning manuellt, vi trycker bara på den gröna knappen på kontoutdraget, och dels gör det att vi får en automatiskt avstämning av bankkontot.

..och ett lite mer specifikt svar på ursprungliga frågan också, elle en förklaring i allafall 🙂

Vad en Matchning på kontoutdraget gör inne i Ekonomi är att det skapar den bokföring och verifikat som behövs för transaktionen/händelsen. 

Exempel betalning av en levfaktura:
1930 K 10.000
2440 D 10.000

Därför kan du inte göra en matchning i efterhand. Man kan alltså inte använda Matchning på kontoutdrag som bara ett sätt att checka av kontoutdraget, avbockning och bokföring sker alltid i jämna steg. För att man inte skall råka bokföra betalningen två gånger så kommer Matchnings-funktionen bara titta på obetalda fakturor. I ditt fall är transaktionen är redan bokförd så det finns inget för Matchningen att göra.

Alla händelser/transaktioner på ett kontoudrag bokförs alltid mot det bokföringskonto som just det bank- eller kassakontot i fråga representeras av i bokföringen. 

Exempel: en Matchning för en händelse på Företagskonto/Bankgiro/Checkkredit kommer alltid att ha 1930 (eller motsvarande) som den ena delen av transaktionen.
En Matchning på Skattekontot kommer alltid ha 1630 i ena delan av transaltionen.

Jag hoppas den beskrivning var begriplig och jag hoppas det ger lite mer förståelse för varför det är som det är. Som sagt, det är helt enkelt hur systemet är byggt och hur det tänkta arbetsflödet är i eEkonomi. I all fall som jag uppfattar det.

//En glad bokföringsamatör.