Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena Rooth
MEDLEM

Matcha två bankhändelser till samma verifikation

Hej,

Jag skapade en löneutbetalning i Visma lön smart och skickade sedan pengarna via banken. Insåg några dagar senare att jag betalade för lite och skickade över resterande summa.  Nu har jag två bankhändelser som jag vill matcha till en och samma löneutbetalning i Visma. Hur går jag tillväga? Bankhändelserna har olika datum.

Tack!

2 SVAR 2
Linköping
MEDLEM

Man bokför banktransaktioner på samma datum som det står på bankutdrag.

Jag skulle bokföra betalningar och skriva i anteckningar att de kopplas till varandra, betalningar är i samma månad ändå.

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Tack för en klurig fråga som har olika lösning beroende på dina förutsättningar.  

 

Har du ingen bankkoppling och har bokfört lönekörningen mot 1930:

Då behöver du inte göra någon matchning alls. Pengarna har dragits från banken men i verifikationen för lönekörningen så är redan utbetalningen bokförd och klar. 

 

Har du bankkoppling:

Då är lönekörningen bokförd mot 2910 och då matchar du bankhändelserna mot Övrigt uttag - Egen kontering och bokför 1930 mot 2910. Här är nackdelen att den lönekörningen alltid kommer finnas kvar i listan som ett val men det blir rätt i din bokföring.

 

Om du har bankkoppling men vill ha bort lönekörningen från listan:

Då går du in på den största löneutbetalningen. Klickar på Matcha - Löneutbetalning - Välj upp transaktionen. Därefter kommer du att få en differens då utbetalningen kommer inte täcka hela beloppet och du får klicka på Ny bokföringshändelse - Övrig insättning och välja 2910. Det kommer skapas två verifikationer på den stora transaktionen där en avser hela löneutbetalningen.

Sedan går du in på den andra transaktionen och Matchar mot Övrigt uttag - Egen kontering - 2910. Här är fördelen att lönekörningen plockas upp och den försvinner därmed ur listan dock kommer det att skapas två extra verifikationer. Tänk på det är viktigt att göra löneutbetalningen i samma utbetalning/transaktion.

 

Har du följdfrågor eller funderingar rekommenderar jag att du kontaktar supporten så kan vi visa dig i ditt program. 

 

Trevlig helg!

Tinna