- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Milersättning
Nu är jag aningen förvirrad av alla olika besked som ges.
Hur bokför jag i min enskilda firma när jag tar ut pengar för milersättningen?
Jag tar 25:- per mil enligt skatteverket regler och tidigare har jag bokfört det som eget uttag (min revisor har aldrig påpekat nått) men nu ser jag att många bokför det på ett 58** konto.
Så vad är egentligen riktigt? Är det fel att bokföra det som eget uttag?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
OM det inte blev nollat så har rättelseverifikationerna bokförts fel när det gäller debet och kredit.
2650 borde bli noll och momsen skall ligga på de löpande momskontona 2611 och 2641 plus eventuella andra 26- konton.
Det är när det ser ut på det sättet jag kan hjälpa dig med hur den korrekta momsrapporteringen skall se ut och vara bokförd.
Jag jobbar inte helttid med forumet så svarstid är svår att uppskatta.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Jag förstår, det är jag som börjar bli lite stressad då jag måste vara klar innan påsk då jag åker bort.
1. Jag bytte ju plats på momsredovisningarna som du sa, vad blev då fel? Jag kunde ju inte nolla då jag inte hade den här ångra knappen som du visade? Vad måste jag nu göra, lägga tillbaks dem som de var?
2. Momsredovisningarna stämde tidigare, var ju bara att det att 2641 visade 927,60 kr i utgående saldo och som var en rättelse för tre hyror på 309,20 kr. Hade det varit enklare att korrigera/ångra alla hyrestransaktioner och ta ut typ en klumpsumma för hela året? Nu är det utgående saldot värre med 16,397 kr?
3. Jag förstår fortfarande inte hur jag tar ut en momsrapport för ett kvartal?
Kan du hjälpa mig?
Tack
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Om inte du hinner, finns det någon annan som kan vägleda mig igenom momsredovisningen så det blir rätt!
tack
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är bara jag som svara på bokföringsfrågor i forumet från vårt håll så finns ingen annansom kan hjälpa dig hos oss.
Forumet är en service vi har och inte något som måste besvaras direkt vilket kan vara bra att känna till.
jag jobbar som sagt inte heltid med forumet utan har en mängd andra uppdrag internt på företaget som jag måste göra också.
Såg inte att det var två bilder initialt utan det ser ut som du fått det rätt nu när jag såg sidan två.
Ny momsredovisningar bör du nu kunna göra för varje kvartal via Bokföring > Momsredovisning.
Ta en titt där om du kan skapa momsredovisningar för de kvartalen som du gjort ändringar i.
Skulle det inte gå behöver jag tre olika balansrapporter (Räcker om du bifogar så att man ser konto 2611 - 2641) En bild på hur saldona ser ut i varje kvartal.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim,
Jag förstår, inte min mening att ligga på, är nog bara lite stressad att jag inte skall hinna färdigt.. Jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få!
1. När du säger att jag fått till rätt nu, vilket är det 🙂
2. Du säger att jag skall skapa nya momsredovisningar, vad skall göra med de som ligger inne från dec-23 till okt-dec-24, skall jag ta bort dem? Jag har inte den här ångra knappen som du visade? Alla har fortfarande en avvikelse efter jag bytte plats på debet och kredit? Det hänvisas inte till en specifik verifikation som det står på er hemsida - "När du klickar på länken i meddelandet öppnas en lista med de verifikationer som behöver kontrolleras"?
3. Jag skulle verkligen behöva en guidning - som du visade när jag skulle lägga upp ett nytt konto
dec-dec-23, även om du sagt att den gäller inte så har den samma avvikelse?
Jan-mars-24
April-juni-24
juli-sep-24
okt-dec-24
Sorry
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen,
Gjorde klart momsredovisningen för jan-mars-25, och då finns den här ångra möjligheten som du visade, antar efter omstarten så blev något fel eller går inte att ångra momsredovisningarna, utan endast redigera som jag gjort eller göra en korrigeringsverifikation om det är någon skillnad mot det jag gjort?
Efter jag gjorde momsredovisningen för jan-mars-25 så försvann dock möjligheterna att korrigera tidigare momsredovisningar? Ser ut så här, skall jag ångra det och göra den när jag är färdig med allt?
Återkom så snart du kan med ovan så jag kan gå vidare och bokföra årets resultat och påbörja deklarationen.
tack
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ångra funktionen finns enbart om man gjort momsredovisningen i systemet. Om jag inte minns helt fel från denna numera rätt långa konversation så hade du nollställt och importerat bokföring? Då finns inte det valet.
Valet att korrigera finns inte utan man får som sagt ångra den och göra korrigeringen av bokföringen för det som eventuellt var fel.
Ånga valet tar bara bort själva bokföringen av momsredovisningen dvs konteringen som visas på din första bild.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen,
1. Jag har gjort övriga momsredovisningarna i systemet?
2. Jag har exporterat bokföringen för att kunna göra en omstart och därefter en import. Och antar att efter det finns inte ångra möjligheten.
3. Den nya momsredovisningen för jan-mars-24 som jag då har gjort och där jag frågade om jag skulle ångra nu då jag inte längre kan se mina andra momsredovisningar?
4. Du säger att valet att korrigera finns inte utan man får som sagt ångra den och göra korrigeringen av bokföringen för det som eventuellt var fel. Men det har ju inte gått att ångra, vad är det jag måste göra för att det skall bli rätt igen?
Tack
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1 och 2 ok men det var tidigare och inte nu antar jag.
3. OM du gjort momsredovisningen för Jan - mar efter att du vänt bort de importerade händelserna så är det korrekt.
Då skall du även göra övriga perioders momsredovisningar för Apr - Dec.
Efter det vill jag se balansrapporten hur den ser ut.
Du skall inte behöva korrigera något mer utan bara göra momsredovisningarna på nytt så de bokförs upp med rätt moms där de dryg 900 som låg kvar på 2641 är med.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
1 och 2. Hur gör jag detta, hittar liksom inte dem längre under momsredovisningen? Snälla, kan du säga steg för steg hur jag skall göra?
3. Ja, jag gjorde momsredovisningen för jan-mars-25, är den korrekt? Jag ser ju inte längre de andra momsredovisningarna? Var hittar jag dem, och hur gör jag?
4. Och de dryga 900 kr är ju nu efter jag bytt plats på debet och kredit dryga 16000 kr?
/tommy
3.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim,
Håller med, konversationen börjar bli lång, ber om ursäkt! Jag får liksom inte veta hur jag skall gå vidare med mina momsredovisningar som inte stämmer efter dels omstarten med rekommendation från er support och sen efter jag bytte plats på kredit och debit som du föreslog så har det ju blivit ännu större skillnader och jag behöver nu veta hur jag skall gå vidare?
Du svarade på mitt sista mejl nedan?
1. När du säger att jag fått till rätt nu, vilket är det
2. Du säger att jag skall skapa nya momsredovisningar, vad skall göra med de som ligger inne från dec-23 till okt-dec-24, skall jag ta bort dem? Jag har inte den här ångra knappen som du visade? Alla har fortfarande en avvikelse efter jag bytte plats på debet och kredit? Det hänvisas inte till en specifik verifikation som det står på er hemsida - "När du klickar på länken i meddelandet öppnas en lista med de verifikationer som behöver kontrolleras"?
3. Jag skulle verkligen behöva en guidning - som du visade när jag skulle lägga upp ett nytt konto
Även om du sagt att den gäller inte så har dec-dec-23 samma avvikelse som övriga momsredovisningar?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Men gick det att göra momsredovisningarna i systemet efter att du vänt bort de tidigare bokföringarna av dem.
OM svaret är ja på den hur ser balansrapporten för året 2024 ut då. Bifoga hela balansrapporten för 2024 efter att momsredovsningarna är gjorda igen.
Att det blir en avvikelse i momsredovisningen för 2023 är för att den inte är gjord i systemet.
/Joachim,
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
1. Jag vet faktiskt inte vad du menar med om det gick att göra momsredovisningar i systemet? Jag bytte plats på dem som du sa, skickade alla momsredovisningarna till dig sen för att visa hur avvikelserna såg ut?
2. Efter jag gjorde senaste momsredovisningen för jan-mars-25 så finns inte möjligheten att se tidigare momsredovisningar varför jag frågade dig om jag skulle ångra den sista för att man då kanske skulle kunna se dem igen? Ser ut så här under momsredovisning nu;
3. Så här ser balansräkningen ut, samma jag skickade förra veckan;
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen,
Hoppas att du förstår mina frågor?
1. Tänkte redovisningskontot för moms på 199.363 kr stämmer ju inte för att det är dubbelt inlagt där efter jag bytte plats, exkl dec-dec-23, jag vet endast att summan borde vara 136.361 kr, det är vad jag har redovisat till skatteverket från dec-23 - dec-24?
2. Du säger att det blir en avvikelse i momsredovisningen för 2023 för att den inte är gjord i systemet, hur rättar jag till det?
Tack
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Nu är jag inte med alls. i 2023 skulle du inte justera något utan det var 3 kvartal i 2024 du skulle vända bort.
OM du vänt bort även det i 2023 så får du lägga tillbaka detta som det såg ut innan igen.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
1. Nej, Inte bytt plats på dec-dec-23, bara visade dig att det är samma avvikelse där som för de andra kvartalen för 2024?
2. Du sa väl att jag skulle byta plats för alla kvartalen, du skrev jan-mars, april-juni osv? Det är i alla fall gjort, vilket kvartal skall jag byta tillbaks?
3. Du säger att det blir en avvikelse i momsredovisningen för 2023 för att den inte är gjord i systemet, behöver jag rätta till det eller låter det vara?
4. Hur rättar jag till redovisningskontot för moms så det utgående saldot blir 43.793 kr som förut och inte 199.363 kr som nu?
5. Hur rättar jag till ingående momsen som har utgående saldo på 16.397 kr, och som skall väl vara noll?
Säg vad jag skall göra så det blir rätt och jag kan gå vidare.
Tack
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ok
Då gör vi så här.
1. Har du gjort momsredovisningarna i systmet för alla kvartal i 2024 än?
2. Om inte så gör du det nu
3. Sen bifogar du balansrapporten för hela 2024 så jag får se hur den ser ut.
Måste få se hur det ser ut efter att allt är gjort som borde lösa det initiala problemet.
Tänk på att jag inte ser något av ditt system så behöver få den info jag ber om annars är det helt omöjligt för mig att ge dig en lösning eller korrekt svar.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
1. Ja, jag har gjort momsredovisningarna för hela 2024 och skickat in till skatteverket, men när du säger i systemet så blir jag tveksam om jag då gjort rätt efter den här omstarten? Ser ut så här när jag går in kontoanalys, preliminär importerad verifikation? Om de är fel, kan du säga hur jag skall göra nya momsredovisningar i systemet då jag inte längre ser dem under momstredovisning, endast 2025?
3. När du säger balansrapporten, dvs samma sak som balansräkningen som jag hittar under kontoanalys?
Mvh
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
det är inte de preliminära (Importerade)momsredovisningarna jag är intresserad av utan frågan gäller om det efter att du vänt bort bokföringen av de importerade verifikationerna för momsen gick att göra momsredovisningen i systemet?
Dvs gick det att gå in under bokföring > Momsredovisning och göra dem därifrån.
Ja det är balansräkningen jag menar. Balansrapport är en annan benämning av den.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Jag förstår, nej fick inte upp dem så att jag kunde göra någon momsredovisning i systemet som tidigare och som nu senast för jan-mars-25?
Hur gör jag då? Jag hittar dem inte längre under momsredovisning.
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Då behöver jag en balansräkning för jan - Mars, En för Apr - juni och sedan för de resterande två kvartalen också.
Så får jag ge dig 4 nya konteringar du får lägga in manuellt.
Viktigt att jag ser konto 2610 - 2650 framförallt och att du tar ut dem kvartalsvis för hela 2024.
/Joachim