- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Milersättning
Nu är jag aningen förvirrad av alla olika besked som ges.
Hur bokför jag i min enskilda firma när jag tar ut pengar för milersättningen?
Jag tar 25:- per mil enligt skatteverket regler och tidigare har jag bokfört det som eget uttag (min revisor har aldrig påpekat nått) men nu ser jag att många bokför det på ett 58** konto.
Så vad är egentligen riktigt? Är det fel att bokföra det som eget uttag?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen,
Hinner du kolla ovan kontering så det stämmer innan jag bokför? Och återkom gärna om jag är färdig då och kan boka årets resultat och börja med deklarationen?
Tack
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det slår mig nu att visst hade du redovisat drygt 43 000 i moms till skatteverket innan?
I så fall skall du vända på debet och kredit i konteringen för att saldot på 2650 skall bli samma summa som du redovisade till skatteverket för kvartal 4
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim,
En fråga kring de här 927,52 kr som jag nu bokfört mot eget kapital och som jag har tillgodo och skall dra av, sker det automatiskt i systemet inför nästa momsredovisning som blir för april-juni då jan-mars är redan klar?
Mvh
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Förslaget med att bokföra bort den mot eget kapital var att inte redovisa/dra av det mot skatteverket. Så det förslaget gör att du inte redovisar dem mot SKV alls.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ahh, så att utnyttja och kunna dra av så skulle jag ha ändrat i momsredovisningen till skv? Nu tappar jag den summan alltså?
Mvh
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Precis så.
Enklare lösning då det inte gick att identifiera vilka kvartal det var som skulle redovisas om.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Yes, 43.793 kr, det var därför jag vart lite osäker och ville kolla först med dig, då vänder jag på siffrorna och så här ser balansräkningen ut nu, verkar stämma.
Vad är nästa steg;
1. Bokföra årets resultat
2. Skall jag låsa året sen eller vänta tills årsbokslutet/deklarationen är klar?
Mvh
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Har du tänkt använda något av våra bokslutsprogram Visma deklaration/årsredovisning eller skatt och bokslut pro?
Om det är så kommer det systemet skapa verifikationen för årets resultat åt dig och föra tillbaka det till eEkonomi.
Skall du inte använda något av programmen så skall du bokföra årets resultat via bokförinng > Verifikationer > Ny verifikation.
Datum = 2024-12-31
Text = årets resultat
2019 Kredit 521 745,28
8999 Debet 521 745,28
Vänta med att låsa året till bokslut/deklaration är helt klar.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Yes, har ert program deklaration/årsbokslut. Under notiferingar nedan så står det att jag skall göra det manuellt, nån sa tidigare att jag måste skapa en manuell verifikation då det är enskild firma? Men jag struntar i det då och går till deklaration/årsbokslut och börjar med kontrollera bokföring osv?
Mvh
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ok i mitt testbolag fick jag den verifikationen återförd men det kan i och för sig bero på att det är ett AB jag har som bolagsform i det.
Då gör du en manuell varifiaktion av det som jag skrev tidigare
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Okej, gjorde det manuellt, tror det var överfört redan för det hängde sig när man klickade på hämta bokföringsvärden uner kontrollera bokföring? Balans och resultatkontot ser ut så här, känns rätt tror jag?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ser inte om det finns något beräknat resultat kvar längst ner i balansräkningen. Bifogar en bild och är den posten noll i din balansräkning så är det korrekt gjort.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Det såg ut så här under årets resultat?
Och så här ser balansräkningen ut när jag går in på kontoanalys, inte alls som din? Blev det fel när jag gjorde en manuell verifikation för årets resultat, det var redan överfört va? Årets resultat hamnar liksom som en minuspost efter eget kapital?
Vad skall jag göra för att det skall bli rätt?
Mvh
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Resultaträkningen i kontoanalysen ser bättre ut va? Varför står det preliminär balans och resultaträkning?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Der beräknade resultatet är noll så allt är korrekt gällande det.
preliminär står det alltid i ett bokföringssystem på balans och resultaträkningarna.
Resultatet skall ligga som en negativ post under eget kapital. Tänk på det som en skuld till dig som ägare.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim,
Tack för svar!
När du säger gällande det, menar du att min balans och resultaträkning är okej nu och jag kan gå vidare i min deklaration eller är det något annat som inte stämmer, typ balans och resultatkontona under kontrollera bokföring?
Jag har några frågor kring själva deklarationen/årsbokslutet, kan jag ta det med dig eller är det någon annan och skall jag isåfall starta ett nytt ärende?
Mvh
Tommy
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Det jag kan utläsa av din balansräkning mm ser helt korrekt ut ja
2. Starta gärna ett nytt ärende om det är en ny fråga så blir det lättare att följa.
/joachim