Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

V2023A
MEDLEM

Minusbelopp i R5

Hej !

Sitter nu med inkomstdeklaration för 2022 . Förra året 2021 missade jag boka upp en lagerpost (Har dock bokat upp resten av lager ). Nu har jag bokat upp lager 2022 (även den posten + nya inköp) .I RR har jag kostnader på totalt 728 kr .Då kontot 49* hamnar under konto 4* (dock med plus tecken ). Jag har bokfört lager på debet 14* och kredit 49* . Har jag fel bokat ? I R5,inkomstdeklaration dock skulle jag skriva beloppet med plus (då lager överstiger inköpet) ,men i R5 kan man ta beloppet endast med minus tecken. Så blir det fel i beräkningen..trots min RR stämmer att jag har Total kostnader 728 kr . Så hur jag ska fylla i R5-R6 så att jag får samma kostnader,dvs 728 kr ? Ska jag skriva bara totalkostnader 728 kr under R5 och hoppa över R6 ,blir det fel ? Då jag har R5 med plus 12327 och R6 med minus 13055 kr ,så blir det minus 728 kr. Men det går ej att skriva i R5 med plustecken. Undrar om någon kan hjälpa mig? Tack på förhand ! 

 

Hej Joachim! Tack för ditt svar! 

Konto 4010/45* har minus 20773 kr(ny inköp)

Konto 4910 har plus 14637 kr(förändring lager )

Konto 4960 har plus 18 465 kr (förändring lager)

Och 

Konto 5*6*för övriga externa kostnader har minus 13055 kr

Total kostnader blir minus 728 kr. 

Det är konton 4* som blir plus 12327 kr som jag kan inte fylla i R5 (då är det redan infyllt med minus tecken).

Balansräkningen (B6-B16 )stämmer . Under B6 så har jag 89 710 kr ,dvs varulager .Tack! 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Varulagrets värde vid årets slut lägger du enbart in i ruta B6. 
I ruta R5 läger du enbart in årets nya varuinköp 

Svårt att säga exakt hur du skall fylla i fälten då jag inte ser hur mycket av de 12327 som är varulager och hur mycket som är nyinköp. 
Du är välkommen att återkomma med den informationen så kan komplettera svaret ovan med beloppen också.

Ha det fint
Joachim



Hej Joachim !

Tack för ditt svar. 

Har svar på din fråga i första inlägg .Då kunde jag inte svara direkt på ditt svar tidigare. Tack på förhand! 

Hej!

 

Jag rekommenderar dig att du kontaktar Skatteverket för att kontrollera hur du skall redovisa detta i och med att NE bilaga hanterar bara absoluta tal och inte minus/plus. I och med att det är en korrigering för 2021 så kan det vara så att de tycker att du skall lämna in en korrigering av 2021s NE bilaga där du tar med posten för förändring varulager som gäller för 2021, medan du hanterar det rent bokföringsmässigt i 2022 då det ändå är på en relativt stor summa. Detta betyder att den inte skall tas med i NE bilaga i 2022 i sådana fall. Så kontakta dem så bör de kunna hjälpa dig hur du skall fylla i 2022s NE bilaga på rätt sätt. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det är något som skulle kunna hjälpa andra användare i forumet.

 

Ha en fin helg.

Josefine