Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AB Konsult
UTFORSKARE

Miss match räkenskapsår

Hej, 

 

Jag har skapat räkenskapsår med startdatum 230301 i Visma men registrerat startdatum hos Bolagsverket var 230321, detta har skapat en del strul i bokslutsarbete och årsredovisning. Jag försökte ändra datumet i Visma för att matcha räkenskapsår med det som är registrerat dvs 230321-231231, men det gick inte eftersom jag har bokfört verifikationer från datum före registrerat datum. Nu är bokslutsarbete helt avslutat och allt som ska lämnas in hos Bolagsverket är också klart. Vad är det enklaste sättet att rätta till felet? Hur rätta jag till verifikationer som var bokförda före 230321?

 

//AB Konsult

12 SVAR 12
Joachim E
MODERATOR

Hej

Är det banktransaktioner eller är det manuellt inmatade verifikationer. Om det är banktransaktioner som faktiskt skett på banken och har läst in och bokförts via kassa och bankhändelser så går dessa dessvärre inte att rätta till då de är låsta till daumet de skett på banken.

Manuellt inmatade transaktioner går att redigera och ändra datum på.

 




Skulle det gälla bankhändelser så är dessvärre enda sättet att starta om hela systemet och bokföra om allt på nytt är jag rädd. Otroligt viktigt att man får räkenskapsåret rätt i systemet från början.

/Joachim
 

AB Konsult
UTFORSKARE

Det gäller egen insättning av aktiekapital. Transaktionen var bokfört i annat bokföringssystem (Wrebit) som jag hade förra året. När jag bytte till Visma gjorde jag export/import av hela 2023 års räkenskap. Det är ett masstodontjobb att bokföra om ett helt års jobb. 

 

Datumet är låst och det finns ingen matchning att ångra. Men vad händer om jag skapa korrigeringsverifikation? Raderas det ursprungliga och då kanske man kan ändra räkenskapsår? 

 

Hej

En korrigeringsverifiaktion hjälper dessvärre inte då originalverifikationen fortfarande kommer ligga kvar på datumet den hade från början. 

Vet att det är ett jättejobb att bokföra om allt men systemet har dessvärre en stor brist här enligt mig. 
Ett alternativ är att du exporterar en SIE fil och sedan startar om systemet så allt nollställs. 
Du startar upp systmet på nytt och ställer in rätt datum.

Sedan går det att editera SIE filen och ändra datumet på händelsen för aktiekapitalet till 2023-03-23.

Jag kan hjälpa dig med att editera filen om du mailar den till forum.vismaspcs@visma.com

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Måste jag verkligen nolla och starta om allt? Enligt Skatteverket är det godkänt att ha affärshändelser före uppstart av företag, så mitt företag är enligt Bolagsverket registerat uppstart 230321 men första bokförda transaktion är från 230304, det är okej enligt Skatteverket. 

Hej

Det skatteverket menar är att man får lov att bokföra affärshändelser som skett innan. De skall dock inte bokföras på det datumet de skett utan på första dagen i räkenskapsåret som i ditt fall är 2023-03-21. Innan det datumet har du inte haft något företag. Tror även att bolagsverket kommer reagera och att det inte kommer att gå att skicka in bokslutet till dem eftersom räkenskapsåren inte överensstämmer.

Men som jag skrev så kan jag hjälpa dig med att editera en sie fil så du kan radera allt och sedan importera en fil med all bokföring igen så slipper du göra om bokföringen. Det som kan vara ett problem är underlag dvs bilder på fakturor och kvitton av kostnaderna samt dina kundfakturor som du behöver spara ner innan man nollställer systemet.

Just detta problemet med att man inte angett rätt räkenskapsår har alla system jag känner till samma problem med att det är i princip omöjligt att rätta till på ett enkelt sätt. just därför som det är extra viktigt när man startar upp ett system att man verkligen får året korrekt innan man börjar bokföra.

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Hej @Joachim E 

 

Du skrev i onsdags "Jag kan hjälpa dig med att editera filen om du mailar den till forum.vismaspcs@visma.com" , vad innebär editera filen? Jag vill även spara alla bilder/underlag som kopplats till respektive verifikation, kan ni hjälpa till med det också?

 

Vidare undrar jag om jag verkligen MÅSTE omstarta företaget?

Bokslut är klar och årsredovisning är inlämnad till Bolagsverket med rätt räkenskapsår 230321-231231, jag anlitade ett företag som gjorde bokslutsarbete i annat system.  Räkenskapsåret i årsredovisningen stämmer alltså med det som är registrerad hos Bolagsverket och Skatteverket, det är bara fel datum i Visma eEkonomi 230301-231231. I nästa bokslutsarbete blir det 240101-241231, det borde inte påverkats av 2023, spelar det någon roll att jag har fel datum i Visma när allt annat är godkänt?

 

Mvh 

AB Konsult

Joachim E
MODERATOR

Hej

Med editera filen menar jag att jag kan justera dels längden på räkenskapsåret och datumet på den eller de händelser som är bokförda innan 2023-03-21 så du kan starta om systemet och sedan importera SIE filen så du får in bokföringen i systemet på nytt men med rätt räkenskapsår.

Gällande frågan om du måste starta om det så skulle jag vilja hänvisa den frågan till skatteverket och bolagsverket. Då du inte har rätt räkenskapsår i systemet så skulle det eventuellt kunna skapa problem längre fram ifall någon t ex skall göra en revision på dig. Din bokföring i systemet stämmer inte eftersom längden på räkenskapsåret inte är korrekt.

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Hej,

 

Okej, känns som att jag inte har något val här...mailar SIE-fil till  forum.vismaspcs@visma.com , kanske behöver mer hjälp från er så håller gärna tråden öppen tillsvidare. 

 

//AB konsult

Hej

Jag har nu mailat en editerad fil till dig samt vad du bör exportera innan du startar om systemet.

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Tack Joachim, Har börjat spara ner filerna enligt rekommendation. Går det att spara bokföringsförslag som man skapat själv?

 

/AB Konsult

Hej

Det går dessvärre inte att spara ner som filer. Skulle rekommendera att du tar skärmdumpar på de bokföringsförslag som du lagt upp så du lätt kan lägga in dem på nytt igen efter systemet är omstartat.

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Hej

Tack för hjälpen, omstart har gått jättebra. Nu ska jag bara lägga in 2024 också.