Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Missad bokning av föregående års resultat

Hej!

 

Jag missade helt att efter bolaggstämman 2021 boka om föregående års resultat från 2098 till 2091, och missade det även vid bokslutet för 2021. Det innebär att ingående balanserat resultat för 2022 är fel, något som upptäcktes när jag nu ska göra bokslut för 2022.

 

Vad gör man åt detta? Jag har korrigerat det med en verifikation för 2022-12-31 men det ändrar ju inte ingående resultat för året.

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Det är inte hela världen att detta inte har gjorts eftersom det i balansräkningen ändå hamnar under samma rubrik. Det är bäst att inte ändra i ingående balanserna eftersom dessa skall motsvara utgående balansen för tidigare år, så i och med att du nu har korrigerat detta i 2022s bokslut så går det bra att låta det vara. Man får inte heller ändra i ett stängt och deklarerat år hur som helst, då man enligt god redovisningssed skall göra rättelser i nästkommande öppna period som man upptäckt felet. 

 

Det viktiga är att det görs i fortsättningen, men om du verkligen vill ändra det i tidigare år så kan du alltid kontrollera med Skatteverket om det är okej att ändra bokföringen då felet är så litet. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack!

 

Jag är medveten om att man inte ska göra något i en låst period, därav rättelse 2022-12-31. Det går ju inte att låsa hela 2022 innan bokslutet är klart om jag har förstått rätt, eftersom det ska läggas till verifikationer den sista dagen i föregående år när det görs.

 

Det får vara som det är nu, så blir det rätt från och med i år. Tack!