Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MaudKa
UTFORSKARE

Missat bokföra bankhändelser på ett sparkonto i låst period

Hej!

 

Företaget har ett flera bankkonton. Inser nu att jag missat att boka upp öveföringar från ett av deras sparkonto (1940), dit vissa inbetalningar går och sen förs över till ordinarie bankkonto. Det gäller tre transaktioner. På ordinarie bankkonto (1920) har jag hanterat det som en inbetalning. Perioderna är stängda, hur löser jag det bäst? /maud 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Maud!

 

Tack för din fråga. Om du missat att bokföra händelser som tillhör en låst period så behöver du låsa upp perioden och bokföra dessa saknade händelser, för att sedan låsa perioden igen. Detta för att alla händelser behöver bokföras i den period som de har hänt i. Vad jag såg så verkar du nog ha Visma
eEkonomi, rätta mig om jag har fel. I sådana fall så går du till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och ändra där. Du kommer då få upp en ruta med en varning som du kan klicka ok på, eftersom i ditt fall så behöver dessa saknade händelser bokföras. När du bokfört de händelserna, så får du låsa perioden igen. 

 

Om detta däremot gäller ett stängt och deklarerat år, så blir det lite klurigare. I sådana fall får man  kontakta Skatteverket och höra hur man skall göra. Är det bara något som saknas rent balansrapportmässigt så brukar man kunna göra korrigerar i nästkommande öppna period, men det är tyvärr inget jag kan råda dig kring.

 

Ha det fint!

/ Josefine 

Tackar! Jag gjorde så.