Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Konstnären
NY MEDLEM

Missat bokföra moms

Hej!

Enskild firma (företag startad under 2024)
momsredovisning kvartal
Kontantmetoden

Jag har dessvärre missat att bokföra pengar som jag fått tillbaka eller betalat Skatteverket efter momsredovisning (till privat konto).

Har gjort årsavstämning och det var då jag upptäckte att något inte stämde. 

Det dyker upp en summa på Balansräkningen, 
Kortfristiga fodringar: 
Konto 2650 Redovisningskonto för moms 5412 kr
Alltså summan som jag fått tillbaka totalt på momsen under året till mitt privata konto.
Pratade med Vismas support igår och de sa att man skulle ha behövt bokföra det där, men att det kan finnas sätt att åtgärda det ev. utan att behöva gå och låsa upp och göra om årsavstämning och allt, de rådde mig att fråga här i forumet.
Hur rättar jag till detta på enklaste sätt? Behöver jag göra om min årsavstämning? Och vad är det för rättelser jag i så fall behöver göra? Eller kan det här fixas på något enklare sätt?
Tacksam för råd

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bör låsa upp och åtgärda detta i 2024. Ett tips inför framtiden är att inte låsa året så fort efter att det nya året börjar.

Deklarationen öppnar i mars månad så finns ingen anledning att göra detta så snabbt inpå årsskiftet.

Så lösningen är att låsa upp året och lägga in en manuell kontering

2013 Debet 
2650 Kredit

Tänk på att momsen för sista momsperioden i 2024 skall ligga kvar på 2650. Den regleras först i 2025.

/Joachim

Tack för svar Joachim!

Jag gjorde som du sa + att jag justerade även bokföringsposten för "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" 1/1 2025, och årets bokförda resultat påverkas ju inte, så allt verkar stämma nu.

Är det samma konton som jag ska bokföra löpande under året när jag får tillbaka pengar eller ska betala tillbaka på momsen med privat konto? i vismas hjälpavsnitt "Checklista - momsredovinsning för enskild firma" som supporten tipsade om, tycks det vara ett annat konto som föreslås: "2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)" ??

Tack även för råd om att inte vara för ivrig med att låsa! 

Hej

2650 skall alla användas när du betalar in moms eller får moms återbetald från/till ett privat bankkonto.
2012 använder du för inbetald F-skatt.

Betalar du in moms så skall konteringen se ut på detta sätt

2018 Kredit
2650 Debet

Får du moms återbetald så gör du konteringen på detta sätt

2013 Debet
2650 kredit

Motsvarande kontering för betalning/återbetalning av f-skatt bli snarlik men du byter ut 2650 till 2012.

/Joachim