Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Benkebus
MEDLEM

Mobil på avbetalning

Jag har köpt en mobil på avbetalnig 36 månader fick en faktura på 10000 men den skall ju betalas av hur bokför jag det. med tanke på moms skall allt gå nu eller blir det också på 36 månader

7 SVAR 7
Pamela J
MODERATOR

Hej @Benkebus 

Utifrån uppgifterna i din frågeställning bokförs fakturan dels som ett lån och dels som förbrukningsinventarie med ingående moms. Därefter bokförs avbetalningarna på lånet när kommande fakturor bokförs. Vanligtvis tas hela momsen upp vid första fakturan men detta kan variera. Innefattade denna första faktura en avbetalning? Om ja, hur mycket?

Utan mer detaljer är det svårt att ge konkret konteringsförslag så har du möjlighet att ge lite mer info kring fakturan, alternativt skicka en bild (obs, skicka inte med känsliga uppgifter). 

Vänligen 

Pamela

Tack för hjälpen

Benkebus
MEDLEM

20240712_090643.jpg

Hej igen!

Det är ingen faktura utan enbart en bekräftelse på köpet. Har du fått den första månadsfakturan än? Om ja får du gärna skicka bild på den och om inte så återkom med bild när du fått den. 

/Pamela

Skanning_20240722.jpg

Detta  är första fakturan hur bokför jag det enskildfirma

Benkebus

Hej

Du bokför den första fakturan på följande sätt om betalningen du gjorde vara 349 kr.

När du sedan betalar kommande fakturor så skall amorteringen bokföras mot 2350 och avviavgiften mot 6991 och 2641.

/Joachim

Tack för hjälpen