Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Moms försäljning utanför EU (UK)

Hej,

 

Jag har ett AB som fakturerar en kund baserad i Estland för konsultjänster. Detta gör jag utan moms.

Nu har jag en ny kund på gång i England, som vill att jag skall utföra konsultjänster för dem. 

Gäller samma sak, fakturerar jag utan moms?

 

Mvh

Pontus.

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Pontus,

 

Estland är väl ett EU-land så där krävs VAT-nr på fakturan. När det gäller England så är ju inte de med i EU längre, men det är inte självklart att det ska faktureras utan moms för det. Klipper in en länk nedan där du kan läsa mer och därefter ta ställning till vad som ska gälla mellan dig och din kund i England. 

https://skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljatjans... 

 

//Carina

Pontus66
UTFORSKARE

Hej Carina och tack för svar.  Nu har min nya engelsa kund aviserat att moderbolaget som är baserat i USA skall stå som uppdragsgivare/min kund. Men jag antar att det är fortfarande momsfritt men att jag ändå behöver kundens VAT numret för redovisning till SKV.

 

Mvh Pontus

Hej Pontus,

 

Eftersom det inte rör sig om någon EU-försäljning så ska det väl inte redovisas i kvartalsredovisning till Skv. Därav ser jag inte att det skulle vara något krav på VAT-nr.  Du måste använda ett försäljningskonto som visar att det är en försäljning av tjänster till land utanför EU så att det hamnar i rätt ruta på momsdeklarationen.

 

//carina