Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexeander
MEDLEM

Moms på fakturor som inte har lagt till moms

Jag har exempelvis köpt annonsering via Google och fått en faktura där momsen är 0%. Längst ned på fakturan står det att enligt EU ska köparen betala moms på denna faktura. Jag har även en annan faktura från ett företag där det inte heller verkar vara någon moms inkluderad och längst ned står det 'reverse charge applies - VAT to be accounted for by buyer at the standard rate of VAT based on the VAT exclusive selling price shown above'.

 

Jag har än så länge bokfört det såhär:

2440: Kredit 600

5420: Debit 600

2614: Kredit 150

2645: Debit 150

 

Har jag gjort rätt? Känns lite fel eftersom summan inte blir högre än 600 totalt vilket enligt fakturan då är utan moms. Men tar jag bort 2645 så blir det ju en differens i leverantörsfakturan men det är kanske så man ska göra?

17 SVAR 17
AnnicaL
CHAMPION

Det blir rätt men du måste se till att du har rätt momskod på 5420 så att det blir rätt på momsredovisningen -  belopp på 2614 måste matchas av ett kostnadskonto med EU-momskod.

Du kan ändra momskod på enskild kontering men du kan också lägga upp ett separat konto just för Eu-inköpta tjänster om det förekommer ofta.

 

Detta bolag ligger utanför EU. Det ligger i Australien.

Jag ändrade nu momskoden på 5420 till 22 (25%) land utanför EG. Då skapades det automatiskt 2 likadana kolumner som jag redan hade gjort för moms men i omvänd ordning.

Förstår inte riktigt vad du menar med detta: 

''belopp på 2614 måste matchas av ett kostnadskonto med EU-momskod.

Du kan ändra momskod på enskild kontering men du kan också lägga upp ett separat konto just för Eu-inköpta tjänster om det förekommer ofta.''

Och vad jag behöver göra?

När man bokför beräknad utgående moms på inköp från utlandet kommer programmet vid momsredovisning att behöva ett kostnadskonto som ska in i ruta 21 på momsblanketten om det är inköp av en tjänst från EU och ruta 22 om det är en tjänst från utanför EU. Själva momsbeloppet ska in på ruta 30 om det är 25% moms. 

I ditt fall, för Google-fakturan som väl är från Irland som är EU, ska det vara momskod 21 (25%) på konto 5420 och i Australien-fallet ska det vara momskod 22 (25%) på samma konto - om du använder 5420 för båda händelserna. 

Konteringarna blir så att 2614 ska krediteras och 2645 debiteras, så som du skrev i ditt första inlägg. 

 

Hm. Är du säker? Google brukar ju vara från Irland när det gäller affärer här i Sverige.

Skulle nog även rekommendera att du istället för att använda 5420 (som är programvaror) använder typ 5990 (övrig reklam) eller kanske 5910 (annonsering). Beroende på program så kan du sedan, för att få rätt i momsredovisningen, använda konto 4531 (inköp av tjänst från land utanför EU) om du nu är säker på på att det är Australien. Lägg upp ett motkonto (om det inte finns) som heter 4549 (motkonto beskattningsunderlag import). Då kan du få kostnaden rätt men ändå rapportera korrekt. Du skall så klart även använda 2615 eller 2614 beroende på om det är EU eller Australien. 

Att ändra momskod på ett "vanligt" konto kan ju ställa till det om du har fler bokningar på samma konto, vilket då är möjligt. 

Är det däremot så att det är Irland så byter du ut 4531 mot 4535 (inköp tjänster 25% från annat EU-land)

Lycka till!

 

Jo Google är från Irland men har köpt andra tjänster från företag som ligger utanför EU

Lhamejen
MEDLEM

Jag gör ungefär sådär. Momsen är ju en "fiktiv" moms som läggs på och dras av i samma verifikation så summan blir högre än vad transaktionen är. Men trots det är det rätt.

 

Jag använder kontot 5910 (annonsering) för Google annonsering och 2893 för att jag använder betalkort på Google-kontot.

 

5910 D -> 600

2614 K -> 150

2645 D -> 150

2893 K -> 600

Det är ju smart då gör du det som en verifikation då istället för att först skapa en leverantörsfaktura som sedan behöver betalas? Men det jag inte förstår riktigt är ju att jag gör exakt som du har gjort men längst ner till höger så står det 600 exkl moms men det står att moms är 0kr. Borde inte momsen läggas på så att det blir dyrare? Eller fixar detta sig sen i momsredovisningen?

Jag har gamla fakturor till exempelvis Google där jag har använt rätt konton 2440, 5910, 2614, 2645 men jag har inte valt en momskod på 5910 koden alltså där man ska välja typ 21 (25%) om det är annat eg land. Behöver jag gå tillbaks på alla gamla verifikationer och åtgärda detta eller kan det vara tomt?

Hm. Då du använt rätt momskonton så borde skatteverket ha reagerat då du saknat inköpet (omsättningen) som även den skall vara med på momsdeklarationen. Och det är ju då bättre att som i ditt fall använda 5910 för själva kostnadsförningen men använda 4531 (inköp tjänster 25% EU) och ett motkonto 4549 (motkonto beskattningsunderlag import/EU) för "statistikrapporten" till skatteverket. 

Du kan då bokföra kostnaden rätt och ändå få rätt på momsrapporten och resultatpåverkan blir den samma.

Ett inköp på 100 kr bokar du då så här:

kredit 2440 100 kr

debet 5910 100 kr

debet 4531 100 kr

debet 2645 25 kr

kredit 2614 25 kr

kredit 4519 100 kr.

 

Då får du kostnaden och rapporteringen rätt i ett och samma verifikat. 

Men när jag först skapar fakturan med 5910, 2615, 2645 och 2440. Så skapas ju leverantörsfakturan. Sen väljer jag ju åtgärder på den och väljer betala och väljer datum när jag har betalat och då läggs ju även inköpet in som en verifikation?

Japp. Fast du skall lägga till kontona jag beskrev, d.vs debet 4531 och kredit 4549. Visst kan du märka konto 5910 som inköp EU men om du då har två inköp under en period som skall in på det kontot så funkar inte det om inte bägge är inköp EU.. Så det är bättre att särskilja på kostnadskonto och "rapportkonto" när det gäller EU-handel och import.

Ok så  nästa gång så skapar jag leverantörsfakturan med dessa konton?

'

Ett inköp på 100 kr bokar du då så här:

kredit 2440 100 kr

debet 5910 100 kr

debet 4531 100 kr

debet 2645 25 kr

kredit 2614 25 kr

kredit 4549 100 kr.'

 

Sedan betalar jag fakturan som vanligt genom att välja åtgärd? Eller vad menar du med att 5910 inte är ett bra konto om inte alla inköp är inom eu? vad ska jag då ha för konto istället för 5910?

När du bokar på det här viset med 4531 för att få rätt redovisning på momsrapporten och 4549 för att nolla bort den resultatpåverkan så är 5910 ett helt utmärkt konto. Initialt så skrevs det om att märka om det kontot för att få rätt redovisning av EU-inköp men det skulle då inte funka om det fanns fler "vanliga" inköp på 5910 under perioden. Detta då dom allra flesta program tar summan av alla transaktion och redovisar på momsrapporten. 

Så gör du som du skriver här så kan du alltid använda rätt resultatkonto men ändå få rätt på momsrapporten. Det är då bara att byta ut konto 5910 mot det som motsvarar den kostnad som är aktuell.

Lycka till och trevlig helg!

Tanken med omvänd moms är att det liksom blir samma sak men att man inte behöver betala in någon moms till skatteverket utan köparen hanterar både utgående och ingående moms. Så här t.ex.: 

Ett inköp på 100 kr bokar du då så här:

kredit 2440 100 kr

debet 5910 100 kr

debet 4531 100 kr

debet 2645 25 kr

kredit 2614 25 kr

kredit 4549 100 kr.

 

Då får du kostnaden och rapporteringen rätt i ett och samma verifikat.  Kostnaden blir densamma, 100 kr genom konto 5910 (i det här exemplet) och momsarna tar ut varandra 2614/2645.

Det kan dock finnas tillfällen beroende på verksamhet då man får en kostnad genom att man å ena sidan är skattepliktig och får en faktura med omvänd moms men p.g.a av sin verksamhet inte får lyfta hela eller del av den ingående momsen. Gäller t.ex. om företaget säljer byggtjänster men även äger fastighet som innehåller lägenheter. Då får man ändå fakturor med omvänd byggmoms men man får inte lyfta momsen på det som avser lägenheter. 

Ok så för framtida köp från exempelvis Google ska jag då bokföra som du skrev så slipper jag göra två st verifikationer?