Hej!
Hur ska jag i eEkonomi bokföra kreditfakturan på den solel som jag sålt ut på nätet?
Anläggningen sitter på min privatbostad och ingår inte i min näringsverksamhet.
Hej
Om försäljningen inte skall påverka företagets resultat så bokför du det på konto 2018 egen insättning om det gäller en enskild firma eller 2893 lån från närstående om det gäller ett aktiebolag.
/Joachim
En följdfråga då? Momsen? Hur hanterar man den då? Då jag är momsreggad ska jag (enligt skatteverket) betala in momsen, då måste jag ju bokföra det på något annat sätt, men hur? Jobbade i admin innan och då la jag upp ett motkonto (utan moms) till försäljningskontot, så backar man försäljningen men momsen betalas. Kan jag göra samma i eEkonomi? För jag tänker att jag inte fått fel info från skv ang momsen...om jag är momsreggad skulle jag betala in momsen, det spelade ingen roll varför jag kom över brytpunkten när det gäller solelen.
Hej
Om skatteverket säger att du skall redovisa och betala in moms så måste det bokföras som en intäkt/försäljning. Det låter dock märkligt då det är en privat intäkt som inte bör påverkas av moms utan redovias i den privata delen av din deklaration.
Men skall du betala in moms så måste det bokföras på t ex konto 3051 försäljning av varor med 25% moms.
Jag skulle rekommendera att du tar detta med skatteverket en vända till för det låter som sagt märkligt att moms skall betalas in om det inte har något med ditt företags verksamhet att göra.
/Joachim
Jag la ett ärende och frågade och får detta till svar:
Det stämmer att du ska betala moms på försäljningen av elen du säljer. Anledningen till det är att du som enskild näringsidkare är momsregistrerad.
Det innebär också att du har avdragsrätt för den del av momsen på inköpet och installationen som avser den momspliktiga försäljningen av el.
Så nu har dom fått följdfrågor på detta, tycker också det är konstigt. Ingenstans står det att intäkten/kostnader ska tas upp, men momsen, den ska betalas, och hur mycket ska jag då dra av...finns inte info om hur man räknar ut hur stor delen är.
Hej
Det finns i så fall två sätt att hantera detta.
1. Du tar inte upp något i den enskilda firman alls och betalar sedan in momsen för detta privat.
2. Skall du ta upp det i företaget så måste det bokföras som försäljning med en momskod. Om man enbart bokför upp moms så kommer momsredovisningen inte stämma då den kräver att du dels har en försäljning som stämmer med momsen som redovisas.
Hur uträkningen skall göras har jag svårt att svara på är jag rädd.
/Joachim
Det var inte meningen att du skulle kunna svara på det, det var en fråga jag skickade tillbaka till Skatteverket, men den lilla delen kom visst inte med i texten.
Aha 🙂
Om det kommer upp fler funderingar så är du välkommen att återkomma.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.