Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms vidarefakturering

Hej,

 

Jag har en fråga angående moms. Vi bemannar en matsal på ett företag, vi köper in matvarorna som vi sedan vidarefakturerar. Vi fakturerar för bemanning och matvaror separat. Vilken momssats är det vi ska använda när vi fakturerar matvarorna? 

 

Tacksam för hjälp!

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om det är matvaror inköpta med 12% moms använder ni samma momssats dvs 12% när ni vidarefakturerar matvarorna.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar!

Vet du vid vilka tillfällen använder man 25% moms istället för den momsen som använts vid inköpet?

Hejsan, 

Jag har hitta en del information på nätet och att den bekräftar att hanteringen av moms vid vidarefakturering kan vara knivig, det beror helt på situation och hur vad vidarefaktureringen gäller. Eftersom ditt företag har köpt en vara eller tjänst som ska faktureras vidare så hanteras vidarefaktureringen som en vanlig försäljning från ditt företag enligt Skatteverkets tolkning, du ska alltså använda den normala momssats som gäller det du ska vidarefakturera. Skatteverket har bland annat en momsbroschyr som jag hoppas kan hjälpa dig en bit på vägen om något känns oklart. Viktigt att poängtera är att det också är skillnad på vad det gäller Utlägg och vidarefakturering, beroende på vilket av dessa som ska tillämpas. 

Ha en fin eftermiddag! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

 

Tack för ditt utförliga svar! Ska sätta mig ner och läsa momsbroschyren. 

Då vet jag att vi gjort rätt gällande momssatsen på 12% när vi vidarefakturerat.

 

Tack för hjälpen!