Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tina__43
UTFORSKARE

Momsdeklaration en travhäst premier

Hej,

 

Det är ingen moms på premiepengar och inte heller på utleasing av travhäst på insprungna pengar. Vi har en utleased mot av vi får 30% av vinstpengarna och det är ingen moms på dessa pengar heller. 

 

Vilket konto ska jag bokföra dem mot och hur ska momsdeklarationen se ut i vilken box ska jag lägga intäkten utan att ta med momsen. 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag kan tolka från deras vägledning här så skall denna intäkten inte redovisas alls i momsrapporten utan hållas helt utanför, dvs som en momsfri verksamhet. Här vill jag bara flagga för att det verkar som att det nyligen kommit en dom som verkar ta bort en del av ställningstagandet kring detta, så det är bra att höra av sig till Skatteverket för att se om det är något du behöver tänka på. Vilket konto är lite svårt att svara på, det finns inte direkt något standardkonto men om det är verksamhetens huvudintäkt så blir det inom kontogruppen 30XX, är detta mer en sidointäkt så skulle jag säga inom kontogruppen 39XX. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej, ska den ligga i box 42 då eller inte vara med alls?

 

Hej igen!

 

Jag tror det är bäst att dubbelkolla det med Skatteverket, men om man skall tolka vägledningen så verkar det som att det inte skall anses som att man omsatt någon tjänst enligt mervärdesskattperspektiv. Vilket då borde innebära att det inte skall redovisas i momsrapporten som en momsfri intäkt utan hållas helt utanför som jag skrev i mitt förra svar. Däremot är jag inte säker på detta utan det är bäst att få svar från Skatteverket, då det finns rätt lite information om just detta. 

 

Ha det fint!

/ Josefine