Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Antonia2
NY MEDLEM

Momsfråga

Hej,

 

Helt ny på detta så ledsen om detta är en helt basic fråga.

 

Ska bokföra många inköp. Jag undrar om jag behöver räkna ut momsen automatiskt och lägga till som på bild 2? 

 

Jag tänker att om jag väljer Post och Tele så är ju alltid momsen 25% och programmet borde kunna räkna ut detta och göra rätt.

 

Känns lite konstigt om jag ska dra av 25% av summan varje gång och skriva in det, men det kanske är så det är? 

 

Jag bara undrar så jag gör rätt med allt. 

 

På ex summan 68 som på bild. Ska jag då dra av 25% och skriva i rutan eller ej?

 

Tacksam för hjälp!

13 SVAR 13
Antonia2
NY MEDLEM

Verkar inte som det går att lägga till bilder...

Hej @Antonia2 

Nu har du behörighet att ladda upp bilder. 

/Tinna

Hej!

Generell grundregel: du ska aldrig räkna ut momsen på dina kvitton. Du får bara göra avdrag för specad moms på dina inköp. Om du alltid sparar ner en bild på kvittot brukar eEkonomi kunna tolka om det är moms på underlaget, om det inte tolkas korrekt får du fylla i momsen i rutan manuellt. Frimärken är det inte moms på och det är vanligt att det inte är 25 % i moms på ganska mycket 😅

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Hej!

 

Precis, det är det jag undrar. Om det är 25% moms - i detta fall 17. Måste jag lägga till det i rutan som på ena bilden? Eftersom flera fält fylls i automatiskt blir jag osäker på hur jag kan veta att det blir rätt.

Antonia2
NY MEDLEM

 Se här. Ska jag lägga till momsen som är 25% av 68 i rutan?Screenshot 2024-09-16 at 17.15.49.pngScreenshot 2024-09-16 at 17.04.20.png

Är du helt helt säker att det står 17 kr på ditt kvitto gällande moms??

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Hej Lovisa, tack för att du svarar. Nej, jag har bara antagit det eftersom det är 25% moms på alla andra kvitton jag har av DHL. Jag väntar på att Tradera ska skicka mig originalkvittot.

Om vi utgår från att köpet av frakt från DHL på 68kr har 25% moms som mina andra kvitton (25%=17kr) - hur ska jag fylla i det på bilden jag bifogat? Är det korrekt ifyllt på bild 2 där jag lagt till 17 på avdragsgill moms? 

Tradera är vanligt att privatpersoner använder så det är mycket möjligt att det inte är moms alls på detta. Frimärken är det inte moms på. Nu står det DHL också i veren men som sagt endast momsavdrag om det finns specat från leverantören 😊

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

"Tradera är vanligt att privatpersoner använder så det är mycket möjligt att det inte är moms alls på detta. " - vad menar du med detta? 

Jag undrar fortfarande kring min fråga om hur jag ska fylla i det. Jag har inte använt frimärken utan DHL som har inkl moms på sina tjänster. Kan du se vad som är rätt?

Jag vet ju inte vad du köpt så därför är det svårt att guida dig rätt. Tänkte om du kanske köpt varor av en privatperson via Tradera och då är det inte moms alls då privatpersoner inte är momspliktiga. Men om det är frakten som du betalt direkt till DHL så borde det ju vara 25 % i moms men viktigast är att du inte själv hittar på momsen utan den ska vara specad på underlag. 🙂

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100

Hej!

 

Jag har inte köpt något på Tradera. Det är frakt jag köpt av DHL för en såld vara på Tradera. Jag undrar hur jag fyller i moms på rätt sätt.

Momsen kan du fylla i rutan när du fått fakturaunderlaget från DHL. Om du drar in bilden på verifikationen så brukar Visma kunna tolka rätt momsbelopp på underlaget. Du ska inte räkna baklänges med momsen utan viktigast är att du kollar på underlaget så att det blir korrekt. 👍

 

Om du mot förmodan skulle åka på en granskning så är det inte ok att dra av moms som saknar underlag. Och ännu värre om man då räknar moms felaktigt vilket är lätt om man inte är van. 😅

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100