Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsfri faktura inom EG - periodisk sammanställning men mottagare saknar VAT

Hej, 

Jag har gjort utvecklingstjänster åt ett företag på Isle of Man under sista kvartalet 2019 samt fakturerat detta. Nu har jag fått från SKV att jag ska göra en periodisk sammanställning och skicka in VAT-nr samt beloppet på det jag fakturerat under Q4 2019. 

 

Nu upptäcker jag till min förvåning att köparen av utvecklingstjänsten inte har VAT-nr och jag skulle behövt lägga på svensk moms á 25%. Dock har jag avslutat och redovisat hela 2019 redan och SKV väntar ju på den periodiska sammanställningen. Hur gör jag? 

 

Skickar jag en ny faktura på momsbeloppet som ska in + moms (haha) och sedan förklarar situationen för SKV?

 

Det här är new information to me!

14 SVAR 14
AnnicaL
CHAMPION

Japp, det är "bara" att skicka en tilläggsfaktura till kunden, rätta momsdeklarationen och förklara för SKV. Lägg till kontrollen av VAT-nummer till din checklista för nya kunder!  http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=sv

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för det snabbat svaret! 

Eftersom INK2 är inskickat och klart - kan jag skicka tilläggsfaktura på det nuvarande året med endast momsbeloppet? 

 

Är det vanligt att sådant här händer? 

Vad jag vet (vilket kanske inte är så mycket) så är inte Isle of Man med i EU

Så detta är en vanlig export utanför EU

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo jag har fått veta efter dagens research att Isle of Man ingår i Storbritanniens momsområde och ska jag skicka en faktura momsfri behöver mottagaren ett VAT-nr, vilket de nu inte har! 

 

Åter igen så lyder ju frågan hur jag bäst korrigerar fakturan nu när allt är betalt och klart samt att 2019 är låst, bokfört och redovisat.... 😩

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Jag önskar gärna djupare förståelse för hur jag går tillväga med detta! 

2019 är alltså låst och INK2 är inskickat till SKV - så hur gör jag för att tilläggsfakturera den saknade momsen eftersom köparen inte har VAT-nr? Jag använder kontantmetoden om det hjälper i sammanhanget? 

Kan jag alternativt helt enkelt ta smällen själv och betala momsen utan att fakturera kunden? Tar jag då detta med SKV? 

 

//Johan

enklast för dig vore om du fick fram ett VAT nummer, varför har inte kunden det? Har dom det utan att veta av det? (har hänt för mig ett par gånger)

Format:

StorbritannienGB9 siffror999999999
StorbritannienGB12 siffror999999999999
StorbritannienGB5 teckenGD999
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag ändå visste det 😛

Jag har suttit och läst igenom SKV's manualer om periodisk sammanställning och även om de inte har VAT idag, men skaffar det så att jag kan göra sammanställningen så kommer den inte gå igenom då kontrollen i köparens land kommer se att VAT-numret inte fanns registrerat under affärshändelsen. 

 

Så jag behöver få klarthet i hur jag löser detta - antingen om momsen ska efterfaktureras, men hur gör jag då detta på rätt sätt? Eller om jag bara kontaktar SKV och står för momsen själv?

Om kunden inte hade ett VAT-nummer när affären gjordes ska du fakturera svensk moms. Så det är bäst att göra en ny faktura med moms och be kunden göra en tilläggsbetalning. De ska inte med i periodiska sammanställningen utan försäljningen räknas som svensk försäljning med moms. 

Men såklart kan du ta smällen själv, då bokar du om 20% av fakturabeloppet till utgående moms i stället på en manuell verifikation - gärna en korrigeringsverifikation till den ursprungliga fakturan så har du full koll på varför det gjordes. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica, 

 

Tackar för dina svar och hjälp. Jag tror jag blir att göra på det viset att jag bokar om 20% av fakturans belopp till moms. 

 

Eftersom Q4 2019 är låst - dessutom är ju som jag beskrev tidigare 2019 inskickat och redovisat. Momsen för Januari - Mars är också inskickat detta året.

Kommer momsen per automatik att lägga sig för redovisning nästkommande period? För mig då April - Juni?

Rent praktiskt hur går jag tillväga för att "dra av" dessa 20% på det befintliga om jag gör en korrigeringverifikation på fakturan? 

 

Alternativt hur gör jag för att skicka en ren momsfaktura så att säga? Att jag lägger på 25% moms istället och skickar till kunden? 

Vilket alternativ är enklast egentligen? 

 

Ber om ursäkt för min okunskap i detta - inget jag gör vardagligen direkt! 

Hej igen,

Om du gör en korrigeringsverifikation för rättelsen räknar du ut 20% av ditt fakturabelopp och bokför det D2611, K ditt intäktskonto. Det kommer då att påverka momsdeklarationen för nästkommande period, du kan med fördel göra rättelse på dagens datum så blir det inget problem om du har stängt tidigare månader. 

 

Det går inte att i programmet göra en ren momsfaktura, du får då kreditera den du gjorde från början och skapa en ny som innehåller moms. 

 

Så sett till dessa två alternativ är den första enklare 😉 

 

Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack åter igen Annica, 

Gäller konto 2611 fastän att detta är försäljning av tjänst utanför Sverige? Eller väljer jag ett annat konto då? 

 

//Johan

I och med att det är till en som saknar VATnummer räknas det som svensk försäljning. Så 2611 är rätt. Ditt intäktskonto ska också återspegla detta, annars får du fel på momsredovisningen. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen tack så jättemycket för hjälpen!