Hej Johan!
Tänkte bara flika in med information om hur eEkonomi fungerar, eller hur momskod 48 fungerar över lag. Momskod 48 hänvisar till alla inköp i Sverige - oavsett momssats. Därav heter den 0%, kanske lite dumt men för att inte riskera att man bara lägger till exempel 25% i den rutan heter den så. Det är en samlingsruta för alla inköp i Sverige. All ingående moms att dra av 🙂
Bokföring i Sverige ser ut som så att man specificerar sin försäljning på olika försäljningskonton men även olika momskonton medans inköpen inom Sverige på ett och samma konto - 2641. Detta konto har momskod 48.
Om du ska göra momsfria inköp har du ingen momskod, så ingen momskod på 4000. Normalt sett har inga inköpskonton som gäller inköp av varor i Sverige momskoder (om det inte handlar om omvänd skattskyldighet men det är en helt annan femma). Det redovisas istället enligt ovan på själva momskontot.
Exempel på en kontering med inköp av varor från Sverige skulle kunna se ut såhär:
1930 Kredit 1000
2641 Debet 200 - momskod 48 här, inte något annat ställe
4000 Debet 800
Om det är momsfritt kan det se ut såhär istället:
1930 Kredit 1000
4000 Debet 1000 - inga momskoder någonstans.
Just delen om ni ska eller inte ska redovisa moms på inköpen i denna tråden tänker jag inte ge mig in i - det går utanför min kunskap och känns säkert att du fått bekräftelse från Skatteverket 🙂
Ha det gott!
/Sofia