Vi har bytt vårat program som sköter bokningar och kassa och jag för över sie-fil med verifikat till Visma.
Förut har vi bokfört följande vid försäljning direkt på webben eller i kassa.
Alt 1
2420 K - momskod ruta 05 25 % moms Förskott lektionssaldo
2611 K
1930 D
Nu vill boknings och kassa programmet enligt följande:
Alt 2
Verifikat 1 - resultat är att jag får avvikande belopp i momsrapporten
1750 D Upplupna rörelse intäkter
2420 K
Verifikat 2
1750 K
2611 K
1930 D
Frågan är kan jag ta bort momskoden på 2420 och lägga den på 1750 ?
Problem är att när jag säljer på webben så bokförs det enligt alternativ 1 och när jag bokför i butik/kassa så bokför den enligt alt 2.
Enligt mitt tänk så blir det inte rätt hur jag än gör och jag strider nu med program leverantören.
Tar tacksamt emot feedback och förslag på bästa lösning.
Vänligen
Britt-Inger Volny
Hej
Behöver ställa en följdfråga innan frågan ovan går att besvara. I de exemplen som finns bifogade finns det inte någon försäljning/Intäkt med (Ett försäljningskonto - 3-konto) däremot finns det med moms. Min fråga är när bokförs själva försäljningen upp? Ovan exempel gäller det försäljning av presentkort eller liknande?
/Joachim
Hej!
Ovan försäljning är ett paket av körlektioner hos trafikskola.
När lektionerna körs blir det följande verifikat
2420 D
3020 K
//Britt-Inger
Hej
Hur långt tidsspann är det mellan de två konteringarna ni får från det nya systemet?
Alt 2
Verifikat 1 - resultat är att jag får avvikande belopp i momsrapporten
1750 D Upplupna rörelse intäkter
2420 K
Verifikat 2
1750 K
2611 K
1930 D
Tar du bort momskoden på 2420 och lägger den på 1750 så kommer det troligen blir fel på den första av de två konteringarna då den kommer redovisa moms på båda två händelserna från ert nya system.
Har du hört efter med leverantören av det nya systemet om det går att justera så att ni får samma kontering som tidigare. Alternativt är att momsen plockas bort helt från de två konteringarna i systemet och att ni redovisar momsen när Lektionen har genomförts. Det förutsätter ju dock att det är rätt rent redovisningsmässigt.
/Joachim
Tack, jag tänkte samma som dig och fortsätter min diskussion med leverantören.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.