Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momskonto för samfällighetsförening

Vi är en Samfällighetsförening som inte har redovisningsskyldighet för moms. Vill därför inte bokföra momsen på ett skuldkonto. Men vi vill ändå veta hur mycket moms vi har betalat under året. Kan man då skapa ett eget kostnadskonto för momsen?

5 SVAR 5

Kan du ju absolut göra men det är ju lite onödigt kan man tycka. Om du vill ha koll på det så kan du lägga upp två st 90xx-konton där du bokför momsen både debet och kredit. Då får du rätt belopp på respektive kostnadskonto men slipper se beloppen i resultaträkningen då 90xx-konton inte visas där. Men du kan alltid skriva ut en kontoanalys eller huvudbok  för dom kontona och se beloppen.

Nu är det inte alla program som tillåter 90xx-konton av någon anledning men går det så är det en bra ide. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svar. Har tänkt lite till.....

Vi vill ha momskostnaden på det kostnadskonto som avses. T ex Grusning av vägen, så är det hela kostnaden inkl momsen som ska belasta kontot för ”Vägunderhåll”. 

Men då har jag ingen summering av våra momskostnader.

Kan man markera momskostnaden så man kan ta fram summa momsbelopp under året sedan?

Hmm. Förstår vad ni är ute efter även jag inte vet varför. Men det kanske är för att kunna delge delägarna deras momsandelar. 

Antar att ni inte har så där förskräckligt mycket transaktioner på ett år och då kan ju endera föra noteringar separat på papper eller i excel. 

Ett annat alternativ är ju att ni har kontot "vägunderhåll" och sedan "vägunderhåll momsdel" som nästa konto. Då kommer dom bredvid varandra i resultaträkningen och så länge ni inte måste "kleta till" kontoplanen med momskonton på alla kostnader så är det ju en ganska bra lösning. Då ser man ju enkelt momsen i resultaträkningen. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack dina tips, är mkt tacksam att ha ngn att bolla med!
Ja det är för delägarnas momsandelar.

Tror att det blir enklast att hålla rätt på momsen bredvid, ca 30 momsverifikationer

på ett år. Enklare också för medlemmarna att förstå Resultaträkningen.

Men jag borde väl kunna boka tillbaka momsen och debitera respektive 

kostnadskonto och inte gå in på varje verifikation?

Nu har jag aldrig bokfört en samfällighet men däremot delägare i samfälligheter (skogsägare) 

  Momsen brukar bara vara en information om att man får lyfta ett visst belopp. Inget som, åtminstone inte vad msn kan se, påverkar själva avgiften. Så jag antar att det i samfälligheten bokas som kostnad sin helhet. Dvs även momsen. Men nu gissar jag bara. Du bör nog kolla på nätet eller om du köper någon frågetjänst hos typ BjörnLunden eller annan. Dom har säkert en bok om inte annat. Lycka till.