Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mimi_68
UTFORSKARE

Momsredovisning 2021 - manuell verifiktion?

Hej alla, 

Jag skulle behöva hjälp med att förstå om jag tänker rätt. Innan året 2021 var slut gjorde jag momsredovisningen i Visma. Då jag har gjort det direkt i visma såg det ut såhär: K 2611 & D2641/2650. 

Screenshot 2022-01-30 at 15.46.41.png

En fråga, vilka konton ska jag använda efter att momsen är betalad för att macha mot skulden? Och gör jag det efter jag skickat in momsdeklarationen till skatteverket eller är det efter pengarna är betalda och dragits från skattekontot? Jag behöver väl mactha den så skulden försvinner?

 

Tacksam för hjälp!

 

vh mimi

4 SVAR 4

Egentligen så blir det två transaktioner. Dels så betalar du ju in momsen till skattekontot vilket blir kredit typ 1930 och debet 1630 (om du har aktiebolag, vid enskild firma 2012).  När skatteverket drar momsen från skattekonto så blir det debet 2650 och kredit 1630 (eller 2012 om du har enskild firma).

Många har problem med skattekontot men det är egentligen som vilket konto som helst och alla transaktioner skall bokföras. Du betalar in eller får ut pengar från det och skatteverket sätter in eller tar ut beroende på deklarationer och beslut. Lycka till!

Hej igen,

Tack för tydligt svar. Bara för att säkerställa att jag tolkar det rätt, innebär det att jag utöver verifikationen nedan även ska skapa två verifikationer till.

Denna verifikation skapade jag när jag slutförde momsredovisningen i Visma, se nedan:

Screenshot 2022-02-15 at 06.22.34.png

Jag har nu lämnat in min momsdeklaration och även fört över pengarna till skattekontot. 

Min fråga: innebär det att jag behöver utföra två verifikationer till utöver den ovan som redan gjorts i Visma:

 

Pengarna förs över till skattekontot:

K 1930

D 1630

 

Pengarna dras från skattekontot:

K 1630

D 2650

 

Det innebär att det blir tre verifikationer - är detta korrekt eller har jag missat något steg? Tycker att det första steget ( K 2611 & D2641/2650) måste väl matchas mot något eller har jag fel?

 

Tacksam för all vägledning jag kan få 🙂

 

MVH MImi

Hejsan. Du har helt rätt, räknar man in verifikatet där man bokför upp momskuld/fordran så blir det 3 verifikat. 

Många genar dock när det gäller själva betalningen och bokar den direkt debet 2650/kredit 1930 men då blir det väldigt svårt att stämma av skattekontot den dan det misstämmer, vilket händer för dom flesta någon gång..

Lycka till i fortsättningen..

Tack så mycket, era svar gör stor skillnad för oss här inne 🙂