Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisning av telefon med avbetalning

Hej,

Jag har tecknad ett mobilabonnemang med telefon på avbetalning.

 

Har fått min första månadsfaktura på abonnemanget och telefonen.

Momsen på denna faktura avser bara abonnemanget och inte telefonen.

 

Efter det har jag fått en faktura på telefonen där belopp för hela telefonen finns med för att kunna redovisa momsen i förväg eftersom den är på avbetalning. Fakturan är på 0kr eftersom jag kommer avbetala denna på månadsfakturan istället.

 

Nu till mitt problem då.

Hur ska jag bokföra detta för att kunna redovisa momsen. Måste lägga in motkonto för att matcha men då får jag ett minus resultat vilket jag egentligen inte har.

 

Svårt att förklara hur jag menar och hoppas någon här kan svara mig. Har testat att ringa Visma support, skatteverket och Telenor. men ingen kan hjälpa mig hur jag ska göra.

Måste vara många med Telenor som företagsabonnemang som har liknande problem?

9 SVAR 9
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Fredrik,

 

Vi börjar med fakturan på telefonen. Du har 0 kr att betala på den, men fakturan genererar en skuld då det är en typ av avbetalningskontrakt.

Mitt förslag är:

Debet 5410 - Pris exkl moms

Debet 2641 - Momsbelopp

Kredit 2490 - Övriga kortfristiga skulder till kreditinstitut, kunder och leverantörer

Mitt förslag är att du döper om det kontot, förslagsvis till Avbetalning telefon. Om du redan använder 2490 så skapar du ett nytt konto på nästa lediga 249X.

 

När din månadsfaktura på telefonen kommer så bokar du telefonikostnaderna och moms på de konton du använder för detta, normalt 621X och momsen. Den del som avser avbetalningen på telefonen bokar du i debet på 249X-kontot. När telefonen är betald ska det vara noll i saldo på skuldkontot för telefonen.

 

Hoppas du är med på hur jag menar.

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svar.

Har dock lite problem hur jag lägger in leverantörsfakturan. Ska jag lägga in kredit inkl moms på konto 2490 för att inte få en diff?

Det går inte att bokföra med belopp på 0kr som fakturan är.

Hur ska jag lösa detta?

 

Tacksam för svar!

 

Hälsningar Fredrik

Fakturan som är på 0 kr lägger du inte in som en leverantörsfakturan. Du får boka den som ett manuellt verifikat.

Sitter i exakt samma båt som Fredrik.
Jag följde Carinas förslag och skapade en manuell verifikation för den s.k. momsfakturan som Telenor skickade ut där jag använder 2493 för skulden. Jag registrerade sedan "vanliga" fakturan där jag skrev in:

2440 kredit - totalbelopp (abonnemang + moms, pappersavgift + moms, mobil)
2641 debet - moms (inte på hela totalbeloppet, se ovan)
6991 debet - pappersavgiften
6212 debet - abonnemanget

 

Jag valde sedan att i Visma klicka på "Betala" och då skapades det automatiskt en verifikation för detta. Jag kan inte redigera den och därmed öka debet på konto 2493, vilket oavsett skulle skapa en obalans och därmed inte kunna bokföras.

 

Jag undrar nu, hur tusan ska jag fixa till så att 2493 minskar enligt Carinas instruktioner? En manuell verifikation antar jag, där en rad är 2493 debet, men vad ska övriga rader vara för att matcha beloppet jag skriver in på 2493? I mitt fall var "momsfakturan" på 8610 exklusive moms, 2040 moms, för totalt 10200. Det betalas av på 24 månader, 425kr (425 * 24 = 10200) per faktura.

Hej

I summan som betalas in för abonnemang + moms, pappersavgift + moms, mobil så bör det vara en del som är avbetalningen av själva telefonen. Konteringen bör då bokföras så här.

2440 kredit - totalbelopp (abonnemang + moms, pappersavgift + moms, mobil)
2641 debet - moms (på själva telefoniabonnemanget)
6991 debet - pappersavgiften
6212 debet - abonnemanget (Enbart telefoniabonnemanget)
2493 Debet - Avbetalningen av själva telefonen.

Om det inte går att skapa en korrigeringsverifikation av den bokförda händelsen så kan du justera detta via att du lägger in en ny verifikation helt manuellt. Konteringen bör bli på följande sätt

6212 Kredit (Summan för avbetalningen av telefonen)
2493 Debet (Samma summa)

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Tack. Var jag som läste abonnemangskostnaden felaktigt, hur nu det gick till. Det stämmer att allt, inklusive avbetalning av telefonen, kommer med på fakturan och därmed inte behöver någon extra manuell verifikation.

Väcker en gammal tråd igen. Har jag förstått det rätt att ovan sätt att göra det på resulterar i att den ingående momsen blir för hela telefonen på en gång, även fast mitt företag ska betala av den över x antal månader? Lite som om att Skatteverket ger en "momskredit" som mitt företag sedan betalar tillbaks utspritt över x antal månader?

Hej

Det stämmer i princip. Momsen på ett köp som sker via avbetalning redovisas alltid i sin helhet när man tar emot varan man köpt.
På avbetalningarna du gör framöver är det inte någon moms som skall bokföras. 

Det är enbart skuldbeloppet som ligger på 2493 som påverkas vid avbetalningarna.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim 

Jamen såklart! Företaget ska ju få pengar av staten vid ingående köp, inte låna. Blev bortdribblad av kontonumret (2493) misstänker jag, att det var ett kontonummer som kommer påverka framtida momsredovisningar.

 

Tack för snabbt svar.