Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Uffe_R
MEDLEM

Momsredovisning omstartat företag

Startade pga felaktiga verifikationsdatum om mitt företag 22/9, och tyckte det gick smidigt och bra.
Nu har jag hittat en grej till jag funderar på - momsredovisning.

Min momsredovisning för 2023 ser lustig ut efter omstarten. Däremot verkar alla saldon och verifikationer stämma mellan det omstartade och det "gamla" företaget.

Nu undrar jag om det är så att momsredovisningen i sig egentligen är en "programintern" sak, och att jag, så länge bokföringen stämmer, kan ignorera den och skapa en ny för 2024 som om inget hade hänt?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Uffe_R 

Tack för frågan om din momsredovisning efter omstarten av ditt företag. 

Vid omstart: 
Momsredovisningarna som fanns under Bokföring - Momsredovisning försvinner.

Efter import av SIE-fil: 
Om du har importerat en SIE-fil och fått med momsredovisningen för 2023, behöver du inte göra om den. Momsen är redan ombokad.

Utseendet på momsredovisningen: 
Det är normalt att bara rutorna till vänster är fyllda medan momsrutorna till höger är tomma. Det kan se lite konstigt ut, men det är rätt eftersom momsen redan är registrerad.

Skapa ny momsredovisning: 
Om du skulle klicka på "bokför här" blir det ingen ny verifikation, så ingen fara där. Men det bästa är att bara skapa en ny momsredovisning för 2024 och inte oroa dig för 2023.

Så, så länge saldon och verifikationer stämmer mellan ditt omstartade och ditt "gamla" företag, kan du lugnt skapa en ny momsredovisning för 2024 och inte bry dig om 2023 längre.

Hoppas detta hjälper annars är du välkommen att slå en signal till supporten så kan vi koppla upp och kika på det tillsammans. 

/Tinna