Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Friddeman
UTFORSKARE

Momsredovisning varor inköpta utanför EU

Hej!

 

Jag har en fråga. Jag har importerat varor från land utanför Eu.

 

Jag har laddat ner momsunderlag för Januari månad totalt 4st sändningar som jag nu skall bokföra.

Det är 3 olika datum, så min fråga är  ifall jag kan bokföra alla 4 sändningar i en enda verifikation per 31/1 eller måste jag göra en moms verifikation för varje datum?

 

Jag har momsredovisning års vis, kan jag göra hela redovisningen i slutet av året för alla månaderna , eller är det bättre att göra månad för månad?

 

tack på förhand.

 

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Så länge de är i rätt månad så bör du kunna hantera de alla i en och samma verifikation och koppla alla underlagen till den verifikationen. Det är ju trots att bara för att beräkna och redovisa importvärdet och importmomsen, och själva inköpen är redan hanterade på rätt datum. Det är dock viktigt att du kontrollerar så du inte redovisar beskattningsunderlaget i en tidigare period än som är tillåtet. På de momsunderlagen du kan ladda ner så står det vanligtvis från vilket är det tidigaste datumet du kan redovisa det. 

 

Du kan däremot inte hantera alla i slutet av året eftersom det bör hamna i rätt månad åtminstone. 

 

Ha det fint!

Josefine

Friddeman
UTFORSKARE

Tack så mycket för svaret.

 

Du är bokföringens drottning!

 

Ha en bra dag!