Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VeronicaO
UTFORSKARE

Motkonto mot 2420 (förskott från kunder)?

Jag går genom kontot 2420 med summor som ligger och skvalpar sedan innan jag började jobba här och vill få bort dem, men är osäker på vilka motkonton som ska användas så att det blir riktigt i bokföringen. Vore mycket tacksam för hjälp och passar på att önska er alla en trevlig midsommar! 😃

Fråga 1
År 2014 betalade en kund en krediterad faktura på 2 000 kronor. Kunden har gått i konkurs samma år och jag vill nu få bort den summan från kontot. Vilket motkonto ska jag använda?

Fråga 2
En kund har betalat 245 kronor för mycket på en faktura och vi kom överens om att vi drar av den summan på en kommande faktura. Hur ska denna konteras?

1 SVAR 1
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej!

Fråga 1: Om det är en konstaterad kundförlust så får du korrigera momsen. Du krediterar då ditt momskonto med momsen, använder ett konto för konstaterad kundförlust för försäljningen tex 6351, och använder kundfordrans kontot som motkonto. 

Fråga 2: I följande forumtråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/supporten-tipsar-hur-hanterar-man-om-en-kund-betalat-fo... finns information om de olika sätt som kan göras när en kund har betalat för mycket på en faktura.

/Linnea