Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

NE bilaga

Hej, 

Vet inte om jag är dum men jag förstår inte riktigt vart i NE bilagan man ser den skatten man ska betala? Är det de som står i ruta B14? Eller är det hela summan av EK och skulder?

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Själva NE-bilagan ger inget svar på den slutliga skatten men när du gjort klart och bifogat bilagan till din Inkomstdeklaration kan du på skatteverkets hemsida göra en Skatteberäkning och då få ett preliminärt skattebesked.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Göran A
UTFORSKARE

B1 - B 16 på NE är balansräkningen dvs din tillgångar och skulder. Du betalar skatt efter din resultaträkning som är R1-R11 med skattemässiga justeringar på sidan 2 på NE. Skatten beräknas på det överskott du får fram i R 47

Tack. Vet du om man ska lämna in NE bilaga fast inte räkenskapsåret är slut? Jag har räkenskapsår från 2023-10-31 till 2024-12-31 då lämnar jag ingen bilaga nu 2024 va utan nästa år?

Hej

Mest troligt skall du lämna in en NE bilaga först nästa år efter att 2024 är slut. men kan vara en ide att höra efter med skatteverket angående detta.

/Joachim

Göran A
UTFORSKARE

Du kan ha förlängt räkenskapsår 231032-241231 om du vill men kan vara bra lämna in 231031-231231 istället eftersom du då kan göra räntefördelning nästa år om du vill lämnar du 231031-241231 kan du göra ev.räntefördelning först deklarationen du lämnar våren 2026

Okej förstår. Så jag måste inte lämna in deklaration iår om jag inte vill? 

Nej man kan ha max 18 månader första räkenskapsåret så du behöver inte lämna nu men som jag skrev innan tappar du då 1 år för ev. räntefördelning